Nog een ander rondje eiland (4)

11 juli 2018 - Ithaka, Griekenland

11 juliI

ITHAKI bestaat eigenlijk uit 2 delen. Het zuidelijke deel waar Vathi ligt aan een diepe baai en een noordelijk deel. Ertussen ligt een smal deel ca. 6 km breed waar de weg de twee verbindt.Er  is maar 1 hoofdweg en op het smalle deel kom je op een splitsing waar je of linksom de berg rijdt of rechtsom. Links hadden we al gehad, dus vandaag reden we rechtsom. Ook hier hadden we te maken met leuke scherpe bochtjes. Je leert wel rijden hier, nou ja.....voor Nederlandse begrippen dan. In Anogi uitgestapt en bij het enige café annex winkel, annex postkantoor iets gedronken. Daarnaast lag het kerkje en we konden met een Deense gids mee de kerk in. Niet dat wijer iets van verstonden maar zij had wel de sleutel. Daarna weer verder richting Frikes en Kioni. Twee leuke kleine vissersplaatsjes met terrasjes en weer een hoop bootjes. Weer een stukje terugrijden en nog even een strandje onderweg aangedaan. Ik ben niet de zee in geweest. Die is zo bar koud, dat doe je niet voor je plezier. Daarna weer langs de andere kant terug tot bij de afslag waar er iets archeologisch (volgens Trudy en het bord) te zien zou zijn. Wat het was weet ik nog niet maar uiteindelijk hebben we een uur lang rode stippen en pijlen naar boven gevolgd. Een behoorlijk zware klim. Gelukkig was het einde middag enop de schaduwkant van de berg. Mijn reisgenote had deze klim ook niet voorzien en was alsmaar aan het pruttelen en puffen. Ik daarentegen liep dit keer met gezwinde pas naar boven en dat zonder stokken. Kreeg ook de slappe lach en droop van het zweet maar vond het uiteindelijk uitermate komisch. Bovenop de berg aangekomen een fenomenaal uitzicht. Daar doe je het voor ook al wisten we het niet.  Helaas moesten we dezelfde weg ook weer terug. We vonden wat afgebroken stevige takken die als stok kon dienen. Toch wel handig. Trots op,ons zelf. Terug besloten we om de volgende dag te gaan etenin het restaurant op het smalle deel waar je een prachtig uitzicht hebt en aan beide zijde de zee ziet. Maar we hadden dan geen auto meer dus dat werd heen en terug met de taxi. Gelukkig is die niet zo duur hier.