Dag 2-3 (13 -14 december) San José vervolg

15 december 2017 - San José, Costa Rica

Op dinsdag 12 december rond 22.00 uur in het hotel aangekomen met taxi die mij opwachtte. Alleraardigste man die geen Engels sprak. Toch leuk gesprekje gehad in het Spaans. Ik naar woorden zoekend en hij mij verbeteren. Prachtig. Slechte nacht gehad en gewekt door een tram die al toeterend om t kwartier langskomt vanaf uur of 4. 😩. Blijkt vlak langs t hotel te lopen die zich al van verre aankondigt. Ontbijtje rond 09.00 uur en daarna maar op pad. Het is zwaar bewolkt en winderig graadje of 17. En ja ik doe t weer , precies verkeerde richting natuurlijk. Veel gelopen en de stad maar eerst eens ervaren. Moeilijk om je weg te vinden hier. Ik liep al maar rondjes.Leve de smartphone die offline ook Google maps heeft en waar ik me aan vastklamp. Er zijn calles (straten) en Avenidas. De eerste lopen van oost naar west en de tweede van noord naar zuid. Maar de calles met een even nummer en ook de avenidas liggen ten noorden of oosten van de hoofd Calle of Avenida central geheten en de oneven dus andersom. Als je van calle 10 naar 11 moet, dan moet je dus eerst terug naar calle central, 5 straten terug en dan nog eens 6 straten verder. Snap je😉??? Met de meute in een foodcourt gelunched. De dames hier zijn of superslank of spreiden in al hun trotse glorie de vetrollen ten toon niets verhullend. Bij de mannen valt dat mee. Het zal dus wel de man zijn hier die al dat volle bloot mooi vindt. Drukke stad, veel kleine winkeltjes met de nodige prullaria maar weinig moois. Veel, heel veel auto's en bussen en rode taxi's en mensen. Het leek wel een zaterdag. Maar ik weet nu dat is normaal.
De straten zijn niet gelijk, stoepranden super hoog vanwege de regen denk ik en het loopt van hoog naar laag.Ik moet erg opletten anders verzw....ik....ik mijn enkel. Vandaag toch maar geen museum doen dus.

14 december
Vroeg naar bed gegaan gisteren. De lichte jetlag en veel lopen eisen even zijn tol. To 4 uur geslapen. Toen kwam t treintje. Om 8 uur ontbijt en vandaag maar eens cultuur opsnuiven. Het is beter weer. Ik zie blauw dus dat gaat goed komen. Wat foto's gemaakt met mobiel want mijn camera doe ik maar niet om. Veel te opzichtig hier. Zo groot ben ik niet maar toch, je bent wel een gringo. De kathedraal bezocht. Daar zag ik dat een groep gelovigen zich had verzameld en toen meneer pastoor kwam ging hij pontificaal op een stoel vlak voor de communiebanken zitten en nummer1 kon komen. Het leek mij geen biecht maar meer een adviesgevende rol die de pastoor had. Daarna het museum wat de pre-Colombiaanse kunst liet zien,wat hier vele duizenden jaren geleden is gevonden. Zuid en midden Amerika hebben veel overeenkomsten. Er leven nu nog zo'n 70,000 mensen die van oorspronkelijke inheemse volken afstammen  in Costa Rica die hun eigen rituelen en gewoontes in stand proberen te houden.

Waar ik ook kom, met Engels kom je hier niet echt ver terwijl je dat van een stad met jonge mensen zou verwachten. Mijn spaans had ik al opgefrist met de gratis Spaanse cursus van Duolingo en het heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik versta overigens meestal niet wat ze zeggen maar ik begrijp het in de context dan wel. En het is leuk om mijn woordenschat proberen om te zetten in zinnen die grammaticaal waarschijnlijk van geen kant kloppen maar het wordt gewaareeerd. Even terug naar hotel via supermarkt(wat meer leek op een groothandel) en snelle lunch bij een van de vele tentjes. Zoals ik al zei ook hier een "dame" met haar beide boobies op een presenteerblaadje. Ze vielen er bijna uit. Beetje too much. Terug naar hotel, even opladen, ik en de mobiele brigade.

S'avonds een restaurantje vinden in een stad waar je makkelijk verdwaald en het in het donker niet veilig is, is weer een kunst op zich. Lekker, gezellig al is dat solo en op loopafstand van het hotel graag. Ik wilde een typisch costa ricaans restaurant vinden wat vlakbij moest liggen maar niet snel gegevonden. Het was nog net licht dus veel verder wilde ik ook niet. Vlakbij ook een Italiaans restaurant. Nu kom ik hier niet om Italiaans te eten maar ik zag zo snel de andere niet en dus hier naar binnen. Niet voor een pizza maar echt lekker eten. Ik werd super geholpen, alleraardigst en heerlijke zeebaars gegeten met limoensaus, wijntje erbij en semifreddo toe. Op de terugweg zag ik het andere restaurant, natuurlijk om de hoek. Morgen nog een dag. Morgenavond komt de groep laat aan. Dan sluit ik aan bij de rest en dan gaan we verder zien.

Parque Central 8000 taxi's National theatre san jose

1. Zus Ellen:
    15 december 2017
    Lekker dan, zo’n treintje voor de deur. Helpen oordoppen niet?
    Ik vind het dapper van je hoor. Weet niet of ik dat je na zou doen.
  2. Rien:
    15 december 2017
    lang geleden hier ook rond gelopen bijna jaloers, geniet nog van de rust met het reisgezelschap in aantocht begint het schema te draaien.
    lieve groet Erna