14 januari project visit

15 januari 2020 - Mohakhali, Bangladesh

Vroeg op vandaag voor een lange rit. We gaan in 2 groepen. De een vliegt noord de andere zuid. Ik zat in groep noord. Helaas werkte het weer niet mee. We zouden  met vliegtuig vertrekken om 09.45 maar dat werd 10.30. Daarna nog ruim een uur met de bus. Ik zal later de blog bijwerken. Nu (15) op voor t gala diner. Zie foto's

We reden door een groen en divers landschap dus genoeg te zien. Wat opvalt is dat iedereen hier wel met iets bezig is om zijn brood te verdienen. Als je werkt zou je hier met 5000 taka rond moeten komen wat ongeveer 50 euro is. Per maand!!! Maar dan heb je ook net te eten. Dan hebben ze 3-4 kinderen en alleen pa verdiend zijn geld met riskja rijden, tuktuk rijden, iets verkopen wat dan ook in onooglijk kleine toko's. En druk,druk,druk op de weg. Vrouwen zijn thuis en zorgen voor huishouden en kinderen. In de meeste gevallen in de dorpen in ieder geval  daar zie je ze dan ook want in de steden zie je ze bijna niet op straat. Ze mogen meestal niet eens werken. Al komt dat nu wel steeds meer. Ons bezoek ging naar een pallyduth, een benaming voor een man die een vervoermiddel huurt die hij gebruikt om producten te distribueren aan zijn klanten in de omgeving. Hij krijgt zijn producten(in dit geval van Unilever ) die hij dan verzamelt per klant. Hij heeft een opslagruimte en daar gingen we eerst heen. Kleine opslag in n dorp. 2 busjes met witte en zwarte mensen die komen kijken. Rest van het dorp kijkt naar ons. Vrouwen aan de ene kant mannen aan de andere.En foto's maken van elkaar. Hilarisch. Dan volgden we hem naar 2 van zijn  klanten. Zelfde situatie natuurlijk. Wij waren daar ook om te zien of we iets kunnen bedenken om vrouwen te betrekken bij de pallyduths. Verzamelnaam voor deze groep. Is niet zo eenvoudig als t lijkt .

Hierna bezochten we nog een oude rijstfabriek. Een vreselijk slecht onderhouden geval. Slechte atmosfeer voor de werkers. Daarna naar opslag voor aardappelen. Lege hal van 4 hoog maar na de oogst liggen daar aardappelen en worden goed gehouden door een koelsysteem. Terug naar vliegveld, uur vertraging weer agv de vertraging die ochtend. rond half 10 avonds terug. Nog eten. Maar een burger als roomservice en naar bed. Volgende dag weer een lange dag voor de boeg met galadiner daarna.

1. Zus Ellen:
    15 januari 2020
    Ben benieuwd hoe dat galadiner gaat worden.