15 januari fabriek visits

16 januari 2020 - Gazipur District, Bangladesh

Vandaag stond een bezoek aan een grote RMG fabriek op t programma wat staat voor Ready Made Garment oftewel waar kleding wordt gemaakt in opdracht van de grotere merken die het concept aanleveren en dit van draad tot eindproduct maken. Dus van garen worden meters stof gemaakt, gesneden, gewassen, gedroogd, gekleurd, gesneden, gemerkt, genaaid, verpakt  verscheept. Er werken 10000 mensen. Fabriek voldoet aan alle normen met pauzes, fatsoenlijk loon (voor Bangladesh begrippen dus) hygiëne, medische voorzieningen, sociale voorzieningen(dagopvang, spaar-educatie etc) We werden met alle égards ontvangen. In 6 groepen verdeeld met 2 man die met ons mee gingen en vragen konden beantwoorden. Nadat de lappen stof zijn gesneden gaan ze een grote wasmachine in. Daar staan dan guards voor die zorgen dat t erin gaat, wachten tot t klaar is en halen het er weer uit voor de volgende batch. Grappig beeld. Ik heb paar video's over enkele processen geupload. Daarna lunch, modeshow en kadootje als afscheid. De dag erna stonden we met foto en al in de krant. We zijn celebreties hier.

Na dit bezoek, een bezoek aan een andere rijstfabriek waar wel alles volgens de hygiëne normen gaat. Een wereld van verschil. Tevens een fabriek waar o.a. ijsjes werden gemaakt. Verwelkomt met film over de organisatie,2e lunch met gefrituurde hapjes en ,hoe kan t anders,  ijs toe. Daarna toer door fabriek. Met blauwe jassen, mondkapjes en overschoenen.

Geheel vertroeteld weer terug het drukke verkeer in naar het hotel. Met een paar andere nog gauw naar een shop om een klederdracht pop te scoren en terug om ons op te maken voor t gala diner.