Stedentripje Florence

15 mei 2019 - Florence, Italië

Dit jaar hadden we voor een stedentrip naar Florence gekozen. Dat hadden we al een tijdje op ons lijstje staan en nu moest het er maar van komen. Reis heen verliep prima. Aankomst einde middag en met de bus richting stad om het laatste stukje te lopen naar hotel Ariele. Dit lag in een vrij luxe wijk met ambassades e.d. Groot oud pand met binnentuin en bijpassend meubilair.

Na uitgepakt te hebben op zoek naar een eettentje dichtbij. Avond wandeling gemaakt met de rivier de Arno als leidraad.

Volgende ochtend op tijd op en ontbeten in de ontbijtruimte waar voldoende van alles was om uit te kiezen.prima hotel en een aanrader. Loopafstand naar het centrum ca.15 minuten.

Op ons gemak gelopen richting de Ponte Vecchio, een beroemde brug maar die stelde zelf niet veel voor. Daarna de Dom. Prachtig gebouw maar de rij ervoor om die te bezoeken sloegen we over. We hadden geen zin om 3 uur te wachten om ergens in te mogen. Wel op t plein eromheen een cappuccino gedronken. Ziet er fantastisch uit aan de buitenkant en ook de belltower. Mooie architectuur. Beetje rondgestruind in de straatjes eromheen. Uitgezocht waar we de volgende dag onze tickets moesten halen voor t Ufici museum. Over de Ponte gelopen met alleen maar goudwinkeltjes en toen linksaf langs de andere oever. Daar vonden  we een leuk restaurantje. Geen terras buiten maar wel met loge en uitzicht op Ufici en de brug. Heerlijk geluncht met een glas Prosecco en  salade. Vandaar liepen we na de lunch verder richting de Boboli tuinen omdat we toch al de goede richting opgingen. Het was toch  nog een eindje heuvelopwaarts. Ondanks de entree prijs van 10 euro en t was al tegen 4 uur zijn we naar binnen gegaan en hebben er ruim 2,5 uur rondgelopen. Rozentuin bezocht met mooi uitzicht over Toscane landschap. Waterpartijen, beelden, diverse soorten bloemen en biertje op een terras met uitzicht over de stad. Te weinig tijd om alles te zien. Langzaam terug richting stad en hotel en onderweg lekker gegeten bij een Osteria , soort restaurantje. Prima. Uiteindelijk voortgezwoegd op pijnlijke voeten naar het hotel. We hadden die dag 18km gelopen totaal!! BEKAF.

Volgende ochtend vroeg op waar we de ontbijtzaal bezet zagen met franse tieners. De ober wees ons een tafeltje in de bar aan waar hij voor ons dekte. Heel lief. Daar hebben we ontbeten en vertrokken vervolgens naar Ufici. Half 11 moesten we de tickets gaan halen.

We waren te vroeg en op t plein ernaast een koffie gedronken en mensen bekeken. Leuke bezigheid. Daarna Ufici in.Mooi gebouw ook van binnen. Veel beelden, heel veel beelden. Schilderijen, heel veel madonna's met kind. Leonardo da Vinci, Michelangelo, en nog meer grootheden zoals Botticelli en meer die eindigen op elli, ici, enzovoort. Na een uur of 3 heb je het wel gezien. Lunch op het terras daar en toen de stad weer in. Opvallend veel scooters. Netjes geparkeerd langs de randen van de stoep. Rijen dik staan ze langs de kant. Ook de meest handige manier op je te verplaatsen in deze stad. Grote bussen kunnen er niet komen tot alleen de buitenkant van de stad. Elektrische busjes waar slechts een stuk of 10 man in kan rijden er wel.

We gingen op zoek naar een terras dat uitzicht over de stad moest bieden en niet zo duur zou zij. We blijven Hollands hè.  Nou eindelijk gevonden, via de plaatselijke bibliotheek kon je er komen. Allemaal studenten die er hun huiswerk schenen te doen of aan t discussiëren waren. Ergens plekje gezocht en onze voeten een uur rust gegund.

Terug naar de stad en op een rooftopbar een glas wijn @ € 13,- pp genuttigd. Duurste glas ooit. Van t ene uiterste in t andere. Met stukjes  oude kaas en olijven, dat weer wel. Bizar duur. Heeel lang over gedaan.😊Daarna op zoek naar eettentje en vonden een papa mama tent zeg maar, waar we weer lekker konden smullen met een glaasje wijn. Of fles dat weet ik niet meer.😊

Op zaterdag was het weer omgeslagen. Druilerig leek het en fris. Vandaag hadden we de Mercado op het programma een overdekte waren markt. Vooral voor eten en drinken. Alleen een koffie konden we er niet vinden. Dus dat zochten we elders. Veel leerwinkeltjes en kraampjes die allemaal hetzelfde spul verkochten.  Weinig variatie.

Na dit bezoek wat rondgeslenterd in deze buurt met mooie afwisselende gebouwen.Op zoek naar de oude apotheek, een prachtig bewaard geheim tussen de huizen. Daar een kopje thee met heerlijk gebakje en ondertussen rondkijken in de vitrines met de meest wonderlijke apparaten. Vanaf deze plek was het niet ver meer naar het Leonardo da Vinci museum. Een klein museum vol met houten replica's van wat hij ooit heeft uitgevonden. Erg leerzaam. Je mocht overal aanzitten. Ook s fijn.

Het bezoek was niet lang  en we liepen weer richting station, dubben wat te doen toen er een zware regenbui zich aankondigde. Er reden wat elektrische busjes en we sprongen er maar in. Wat maakt t uit waarheen. We lieten ons een uur rondrijden voor 2,50 en zaten droog en konden zo meer van Florence bekijken. Mooie oplossing en konden uiteindelijk redelijk dichtbij het hotel uitstappen.

Terug in t hotel en even wat uitgerust. Het was onze laatste dag dus meer wilden we ook niet. Omdat t regende bleven we dichtbij huis voor het restaurant en bijtijds onder de wol.

Zondag, inpakken maar weer. Na ontbijt met de trein naar t vliegveld. Ruim op tijd voor koffie en croissant. Vliegveld stelt niet veel voor. Was weer een heerlijk stedentripje. Het weer had iets beter mogen zijn maar het viel best mee.