2013-2014 Mijn Afrika reis

15 december 2013 - Amsterdam, Nederland

15 december 2013

Nog 5 dagen en dan vertrek ik naar Afrika. Spannend. Nieuwe mensen ontmoeten, weer een ander Afrikaans land ontdekken, cultuur opsnuiven en genieten. Eerst nog bedenken wat ik mee moet nemen. De echte voorbereidingen beginnen voor mij nu pas.

18 december 2013

Tas al bijna ingepakt. Laatste rekeningen betalen en neem ik nu wel of niet een statief mee. Even onthaasten de laatste twee dagen en proberen van mijn verkoudheid af te komen met trachitol, paracetamol, hoestdrankjes en stoombaden. Ach ja je moet er wat voor over hebben. Het weer daar is nu 25 graden Celsius en helder. Goed vooruitzicht

24 december 2013De reisroute

Op 20 december goed aangekomen na een rustige vlucht. Nog 45 minuten naar hotel in Nairobi. Van Nairobi niets gezien, maar dat is ook niet zo boeiend.na een moeizame nacht op een hard bed vertrokken met een Duitse truck die de hele reis bij ons zal blijven. Tom is onze driver.Op 21 december de rit met truck naar Mount Kenya.

2013-12-21 07.32.32

Mooie tocht maar laatste stuk erg bumpy. Maar het doel was prachtig. Een lodge op een heuvel met prachtig uitzicht. Vogel geluiden die je nooit hoort. Paradijsje dus. Ik kan nog niet echt foto' s uploaden en deze tekst typ ik op een ipad van een van mijn reisgenoten. leuke groep zo bij elkaar. Op 22 december zijn we een wandeling gaan doen richting Mount Kenya met als doel watervallen. Die zijn we onderweg wat tegengekomen maar niet zo spectaculair. Het sluitstuk was een echte waterval maar ik hield het voor gezien. Door mijn verkoudheid en slechte conditie en op 2400 meter ging het lopen niet zo soepeltjes. Ik voelde mijn lucht pijp wel zitten ondanks alle mint snoepies. Maar mooi was het wel. Volgende morgen toch nog de Mount Kenya in volle glorie kunnen zien met sneeuw. De berg is circa 5100meter hoog. Vroeg uit de veren om 6.15 ontbijt en weg. Richting Naivasha. Daar zouden we zo'n10 uur voor onderweg zijn. Onderweg waterval van 72 meter da's wel spectaculair.IMG_2926

25 december 2013

Het gevoel van Kerst heb je hier niet zo, hoewel ik wel vanmorgen vroeg bij het ontbijt een Merry Chrismas werd gewenst en overal flikkerende lichtjes ziet en wat opgespoten sneeuw op de ramen. Het is hier zeker een graadje of 25 of meer en de zon staat natuurlijk vrij recht dus je moet oppassen voor verbranden. Gisteren 24 december een prachtige tocht gehad. Eerst een Bush walk waar we impala's. giraffen, waterbuffels, zebra's en veel vogels konden spotten. Vooral de giraffen familie (10) was prachtig . Papa giraf was gigantisch en bleek ook een van de grootste soorten te zijn. Met zijn harem en kiddies een prachtig gezicht. Het feit dat je daar gewoon mag rondlopen is al fantastisch. Alleen graseters zijn er dus dat kan geen kwaad ook al liep er een guard mee met geweer. s'middags op een groot uitgevallen roeiboot met buitenboordmotor dwars door veel water hyacinten gevaren op zoek naar hippos' maar niet gevonden. Wel veel mooie vogels weer. We voeren naar Elsamere, het buitenverblijf waar vroeger Elsa de leeuw is opgegroeid bij Joy en George Adamson. Daar kregen we een high tea. Met onze truck weer terug. De truck is comfortabel qua stoelen alleen nogal winderig en koud soms als alle flappen omhoog staan maar verder goed te doen. Vandaag naar Nakuru gereden een kleine 80 km. Verder vrije middag. Het hotel heeft een PC met de mogelijkheid foto's te uploaden al duurde dat wat lang. Maar ik heb de tijd. Kerstmis wordt hier gevierd door lekker lui te shoppen of te wandelen op je Kerst best. Kleine kinderen in vol ornaat met mooie vlechtjes etc. Het is dat je af en toe kerst liedjes hoort maar veel kerst gevoel is er niet. Maar dat hoeft op dit moment ook niet. Handwasje gedaan en buiten op balkon laten drogen. Je kunt je was wel laten doen maar ondergoed wassen ze niet. Ze wassen namelijk op de hand en ja ondergoed van een ander...dat doen ze maar niet dus dat kan ik zelf ook wel. Morgen gaan we eerst naar Lake Nakuru waar ongeveer de hele populatie flamingo's van de wereld zit (zo'n 3 miljoen, zal ze niet tellen, ik kijk niet op een paar honderd) en daarna naar Lake Baringo. Allemaal een gezellige kerst gewenst en lekker kerst maaltijd. Groeten vanuit Afrika!

26-29 december 2013

Op 2e kerstdag hebben we een tocht gemaakt met de truck door het Nakaru National Park en daar hebben we al heel veel dieren gezien, inclusief leeuwen. Zie de foto's. Prachtige trip van zo'n drie uur. Geweldige dag geweest en s’ morgens veel vogels. Op 27 december reden we helaas hier vandaan richting Baringo meer. Onderweg kregen we panne. De koppeling was gebroken. Onze chauffeur Tom heeft geprobeerd dit zelf te verhelpen. Hij had ondertussen de vorige groep gebeld die ook een chauffeur heeft van Djoser om ons op te halen. Dat was om half 4. Inmiddels waren we gaan lopen en de truck kon nog een stukje de heuvel af naar het eerst volgende dorp. Dat lukte en Tom heeft toen de onderdelen bij een plaatselijke garage kunnen laten maken. Om half 6 ongeveer was hij klaar en kwam ook de truck net aan. Uiteindelijk konden we met onze eigen truck verder met de andere achter ons aan. Nog ruim 2 uur rijden in het donker een free night drive. Meteen eten en daarna gelijk naar bed. het was een zeer lange dag geweest. Op 28 december zagen we pas waar we waren. Prachtige omgeving aan het meer van Baringo. Boottocht gemaakt en vogels gespot en s ‘middags naar de Pokot stam een nog traditioneel levend volk. Geweldig interessant.  IMG_3183

29 december 2013

Vroeg op en nu een lange rij dag richting Tanzania. Daar vandaag aangekomen en zitten nu aan het Victoria meer in Speke Bay lodge. Prachtig ook weer.

30 december 2013 – 3 januari 2014

Hallo Allemaal, Allereerst een Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2014. Hartstikke leuk dat jullie me allemaal volgen. En ook leuk de berichtjes die jullie achterlaten. Ben helaas niet altijd in staat om iets van me te laten horen. De laatste dagen zaten we in Serengeti National Park en daar is geen bereik, noch voor mobiel telefoon, noch wifi uiteraard. Op 29 december kwamen we aan bij Speke Bay Lodge een prachtige locatie aan het Victoia meer gerund door Nederlanders. Heel mooie omgeving, prachtige tuin, bar aan het meer wat overigen zo groot is als de Benelux!!!! Kun je je daar een voorstelling van maken? Wat wij ervan zagen was maar een stukje. Op 30 december had ik gekozen voor een excursie naar een vissers dorpje verderop waar we met 3 plaatselijke vissers naar toe werden geroeid. De vis die die ochtend was gevangen werd daar verhandeld maar ook nog meer dingen natuurlijk. Een gids ging met ons mee en vertelde ons het een en ander. We mochten wel foto's maken van de goederen en zo maar niet van de mensen in ieder geval niet zonder te vragen. Veel kinderen liepen met ons mee en pakten je hand. Dat hadden ze ons al gezegd dat ze dat deden. Maar het was allemaal zeer onschuldig en niet commercieel. Daarna weer terug onder gezang van de vissers. Ik had een trommeltje (soort djembe) gekocht en sloeg de maat van de roeiende, zingende vissers. De rest van die dag was lekker relaxen en naar vogels kijken. Prachtige exemplaren. Ook een mangoest gezien, soort uit de kluiten gewassen marmot. Op 31 december inpakken helaas en een lange tocht naar de Serengeti. Tijdens die rit uiteraard al veel zebra, impala's en giraffen gezien en eindelijk ook de eerste olifant. En.....ook leeuwen. Geweldige ervaring. Probeer zo nog even of ik foto's kan uploaden anders komt dat nog. Onze lodge stond aan de rand van de serengeti park, er eigenlijk officieel net buiten maar het gebied is half zo groot als Nederland dus je waant je er midden in met al die bijzondere geluiden. Het was een tented camp en we zaten ver, erg ver naar achteren. Dat betekende dat je s ‘avonds nooit alleen (als je dat al zou willen ) naar toe mocht maar een guard moest fluiten. (fluitje zat aan je sleutel) en die bracht je er naar toe. We hadden er een met pijl en boog en een met een geweer. Na het eten kregen we wat dansers die wat voor ons uitvoerden maar erg spectaculair was dat niet. We hadden een zeer vermoeiende reis achter de rug dus de meesten gingen al weer naar de tent. Ik bleef met 4 anderen van de groep over om oud en nieuw af te wachten hoewel dat wel enige moeite kostte want ook ik was moe. We kregen ballonnen die opgeblazen waren en op het signaal van de manager van het hotel telden we af en bij nul moest je de ballon kapot knijpen......pats en dat was het dan.

Serengeti

De African Serengeti style zullen we maar zeggen. Hier en daar nieuwjaarswensen uitgewisseld met de nagebleven groepsleden en personeel etc en daarna te bed. OP 1 januari een game drive door het park. In een woord fantastisch. Veel beesten gezien en alle big five en meer gespot. Op 2 januari nogmaals maar dan een drive door het park naar andere prachtige lodge waar ik nu zit voor 1 dag. Geen tijd voor foto's nu maar dat komt nog. Jambo

3-4 januari 2014

De foto's (een paar dan want ik heb vreeeselijk veel foto's gemaakt) van de game drive in de serengeti staan nu op het fotoblog. Gisteren na een zeer luxe lodge voor helaas 1 nacht, weer vertrokken richting Arusha, maar het was slechts 25 km verderop. Onderweg een paar souvenirshops aangedaan. Ik zie de prachtigste dingen en ik word daar heel erg hebberig van. Maar je kunt nu eenmaal niet alles mee nemen. We stopten ook bij een Masai markt en als je daar doorheen loopt wordt je aan alle kanten belaagd "mama' kom hier kijken mooie spullen" maar dan in het Engels . Mama is de beleefde naam voor ons dames.....:) Daarna weer verder en we stopten weer in een tented camp in een bos. Prachtig mooi weer en bijzonder. De moeheid slaat wel toe onder de groep zo ook bij mij. Toen we aankwamen meteen op bed gaan liggen en s’ avonds na het eten gelijk weer terug. De reis is prachtig en ik geniet van alles om me heen maar het is veel en reizen uit je reistas (waar overigens steeds alles door elkaar ligt en ik alles moet zoeken) eist ook zijn tol.

Kilimanjaro

4 Januari 2014

Vandaag richting Arusha waar we nu weer neergestreken zijn in een lodge ook weer 10 km van de stad verwijderd en bewaakt. Weer een mooi huisje. Doe verder niks vandaag. Morgen vliegen we dus van Arusha naar Zanzibar en dan hebben we een paardagen rust. Je kunt aan excursies mee doen maar het hoeft niet. Ik zie wel. Groeten vanuit een zeer warm nu Tanzania. Liefs Hanneke

4-7 Januari 2014

Op 4 januari bevonden we ons enkele km van Arusha on het bos. Een tented camp maar wel weer een mooie. Hier een nacht geweest. Op 5 januari om 8 uur vertrek richting vliegveld Kilimanjaro. De écht Kilimanjaro onderweg ook in vol ornaat gezien met sneeuw. Ook het broertje Mount Meru. Vliegveld stelde niet veel voor. Vlucht met Precision Airlines Nooit van gehoord. Propellor vliegtuigje maar verliep prima. Ca 3 kwartier en toen waren we op zanzibar. Plakkerig warm ca 34 graden. Maar dan wel met een hoog vochtigheidsgehalte. 60 km verder accommodatie die helaas voor allemaal tegenviel. Gewoon te groot en onpersoonlijk en budget hotel zeg maar. Maar uitzicht vanaf terras bij restaurant en pool is prachtig. Lekker luieren, boekie lezen en zwemmen. Dat heb ik op 6 januari gedaan even geen groep alleen s' avonds met eten. Mijn grote wandel schoenen waarvan de buitenzool was los gelaten heb ik naar receptie gebracht met de vraag of ze daar een oplossing voor hadden. Ze gaan ze in het dorp laten plakken tegen 10 duizend shilling het stuk. Ongeveer tien euro. Aangezien ik er nu niet mee lopen kan en ik ze aan wil terug naar huis toch maar ja gezegd. Hoop dat ik ze nog terug krojg. Vandaag 7 januari een specerijen toer en bezoek aan stadje. Morgen laatste dag niks en dan een zeer lange reisdag/nacht.

Groetjes uit tropisch zanzibar. Hanneke

Vissers op het strand in Zanzibar

7-9 januari 2014 Om 13 uur werden we met een busje opgehaald die ons rechtstreeks naar de boot bracht alwaar we een VIP behandeling kregen, we mochten plaatsnemen in de VIP lounge een heerlijke airconditioned ruimte waar iets te drinken en eten gratis was. Met de hitte buiten was dit een verademing. Om een uur of 3 inschepen en we zouden om half 4 vertrekken, maar ja dit is Afrika dus dat wordt een uurtje later. Of meer, daar kijken ze niet zo nauw maar het werd zo tegen half 5 dus. Het was een snelle boot, geen draagvleugel maar wel zoiets en binnen anderhalf uur waren we in Dar es Salaam. Er werd een film gedraaid wat ik nou niet echt bevorderend vond voor het welbevinden het ging over aircrash investigations en dan moet je dus nog gaan..... Niet fijn. Maar omdat de zee nogal onstuimig was had ik uit voorzorg primatour ingenomen en daar wordt je behoorlijk slaperig van dus de film heb ik niet echt gezien. De drukte aan de kade was ook een belevenis op zich. Helaas niet gefilmd want daar was het te druk voor en je moest goed op je spullen passen. Tassen uit de verzegelde box halen en dan door honderd taxichauffeurs wurmen die je allemaal hun diensten aanbieden maar niet nodig hebt. Dat was al voor ons geregeld alleen stond de bus iets verderop. Inladen en naar een hotel in de stad waar we ons laatste avondmaal nuttigden. Onze reisleider werd er toegesproken en namens ons allen een bedrag overhandigd. De reisleider hield ook een korte speech en meldde dat de fooien die hij ontvangt altijd worden geschonken aan een project in Azie (ben even vergeten waarvoor en waar precies) maar een goed doel in ieder geval. Toen weer de bus in richting airport. Nog even de laatste shillingen uitgeven want tanzaniaans geld kun je nergens inwisselen. Wat kleinigheden gekocht en wat te drinken en toen was het wel op. Vlucht ging iets later dan middernacht maar redelijk op tijd. Ik heb zo waar nog een uur of wat toch geslapen wat me zelden overkomt. Maar gebroken ben je toch na zo'n nacht. Half 8 precies op de gate, naar de band op zoek die ik dus even kwijt was (liep verkeerd) waardoor ik een deel van de groep miste maar ik kon de meesten toch nog even gedag zeggen. My dear sisters waren zo lief me op te halen en zo vroeg in de morgen zelfs , dus dat vond ik erg fijn. S'middags lag ik brak op de bank en toen in bed en voelde me lamlendig maar dat was voornamelijk moeheid denk ik. Zaterdag was ook geen beste dag maar vandaag 12 januari ben ik weer een beetje mens. Ik ben fysiek geland maar psychisch zit ik nog in Afrika. Wat een geweldige ervaring, enerverend en vermoeiend maar ook prachtig. Nu maar nagenieten...... Liefs en dank jullie voor het mee reizen.... Hanneke

Zie voor de overige foto's het kopje foto's

1. Hanneke:
    19 maart 2014
    Al jullie reacties tijdens mijn reis heb ik wel elders opgeslagen maar konden niet worden gekopieerd op deze blog. Maar ze zijn me heel dierbaar.