Dag 26-29 (6-9 januari 2018)Jerico Desamparados-Orotina-Jaco-Jerico Desamparados-San Jose

9 januari 2018

Zaterdag 6 januari. Rebeca en ik gingen naar de provinciale markt. Deze markt is er alleen op zaterdag en daar komen alle boeren uit de omgeving bij elkaar en verkopen hun waren tegen veel goedkopere prijzen dan in de supermarkt.Ongelooflijk wat er allemaal te zien is. Veel ken ik niet. Sommige fruitsoorten heb ik nu geproefd. Zoals ook andere typisch costa ricaanse gerechten.
Bananen zoals wij die kennen eten ze daar niet maar zijn voor de export. Je hebt veel verschillende soorten en die heten ook niet bananen maar platano maduro, platano verde etc. De een is om te bakken, de anderen om zo te eten, een ander is weer voor bijgerecht als een soort aardappel en zo smaakt ie ook. Cassave of yuca ook, water appel, guanabana ( geen vertaling van) mango etc. Heerlijk allemaal.
Weer terug naar huis en de hele kofferbak lag vol fruit en groenten. Na de lunch hebben we beneden in de zelfgemaakte gezellige bar bij Miguel, haar man, steeds gouwe ouwe gedraaid met video beelden erbij. Drankjes en wat hapjes tussendoor. Het was erg frisjes buiten dus niet lekker. Tussendoor nog wat was gedraaid maar hier is geen droger (kost te veel elekctriciteit en ze wassen hier met koud water dus het is behelpen. Maar na al die vochtigheid ruikt het allemaal niet zo fris dus en ik wilde dat de was frisser de koffer ingaat. Schoon wassen doe ik thuis wel.

7 januari
Zondag, naar Orotina. Ligt ten westen van costa rica richting pacific om Miguel jr op te halen. Die was op pad met zus Sophia en man met familie weekend in een mooi gebied. De temperatuur liep op. We vertrokken met 17 graden, gevoelswaarde 10, naar 34 graden! Bloedje heet daar maar wel lekker windje. Corona gedronken met wat knabbels en wat gesproken met sommige broers, zussen of aanverwant. Sophia en haar man hebben ons uitgezwaaid en ik kreeg ook nog hugs van zijn vader en oma. Je voelt je overal erg welkom.
Daarna via een omweg naar de badplaats Jaco, waar de schoonouders van Rebeca een klein begane grond appartementje hebben (condo).Zij hadden gevraagd of we bleven slapen omdat het ca 2 uur rijden is en het anders tekort is om er te zijn. Erg lieve mensen die geen engels spreken maar ik heb me op mijn beste spaans in staccato woorden verstaanbaar kunnen maken en anders vertaalde Rebe het wel. Laat geluncht, daarna richting strand toen de ergste hitte over was en even dippen in zee. tv gekeken naar het volksvermaak hier. Hoe je een stier gek krijgt zonder hem te verwonden want dat mag hier niet zoals in Spanje. Met ca 100 man in de arena en hem opjuinen totdat ie iemand te grazen neemt die dan weer de benen probeert te nemen wat niet altijd lukt. Op tijd naar bed.

8 januari
Geen zon, wel warm. Om 6 uur samen met Rebe (haar nickname) naar het centrum gewandeld. Het was nog lekker koel. Terug gedoucht en ontbeten en de spullen ingepakt. Schoongemaakt en toen even weer terug naar t centrum om te kijken naar het laatste souvenir een poppetje voor mijn verzameling. Moeilijk te vinden maar ben geslaagd. Daarna terug naar San José en onderweg ergens geluncht. Weer iets typisch costaricaans, chichamoronnes en aqua dulce. Chicamarones zijn soort hard gebakken varkensvlees (soort kaantjes) en aqua dulce is een warme drank van melk, water en suikerriet. Niet echt lekker en mierzoet. Thuis even relaxen en inpakken. Morgen nog een dag, maar rond 5 uur word ik naar het vliegveld gebracht.

Ik eindig hier mijn blog over een zeer leerzame, gezellige en leuke vakantie. Ik heb nog wat video's geüpload en wat foto's volgen nog. Morgen afscheid nemen van de familie hier. Zo gastvrij en aardig zoals eigenlijk de hele bevolking. Maar erg leuk om het ook eens van wat meer dichtbij mee te maken.
Leuk jullie reacties te lezen. Allemaal een goed nieuwjaar gewenst en tot gauw ziens

1. Rien:
    9 januari 2018
    zeker extra leuk om bij de familie te verblijven toch ander dan in een hotel en je proeft ruikt en ziet andere dingen dan in en om de hotels/lodge's.
    Goede reis en we hebben op afstand mee mogen genieten, lieve groet en tot ziens in Odijk.
  2. Chris:
    9 januari 2018
    We hebben je mooie verhalen gevolgd en het kan niet anders dan dat je volop het genoten. Goede terug reis en tot ziens.
  3. Ellen:
    9 januari 2018
    Genoten van jouw reisverhalen en foto's. Goede reis en tot gauw.
  4. Ton:
    9 januari 2018
    Hallo Hanneke, was erg leuk om dit allemaal te volgen. Is genieten geweest. Ook nog de beste wensen voor 2018 vanuit zoetermeer en tot ziens. Groetjes Ton, Yvonne en Tara