25 december Via Dambula naar Kandy

27 december 2025 - Kandy, Sri Lanka

Kerstmis in Boeddhaland. Toch wel kerstbomen, kerstman, lampjes etc. maar past m.i. niet hier. Vandaag uitchecken uit dit hotel bij Lions Rock. Onderweg bezochten we de temple caves in Dambula. Dat is een tempelcomplex bestaande uit  5 grotten uit de 2e eeuw BC  Daar zaten vroeger de monniken onder de gewelven te bidden.  Elke grot heeft een liggende boeddha teken van sterfelijkheid van  het lichaam met meerdere beelden om hem heen als teken van de eeuwigheid. Een staande boeddha is teken van wijsheid en de mediterende boeddha teken van innerlijke rust. Daaromheen meer boeddha beelden of monniken in de leer. De plafonds zijn prachtig beschilderd en dit tempelcomplex inclusief de golden temple is onderdeel van het werelderfgoed. 

Een andere grot verderop, de Aluvirharaya rock temple,  bij een klooster beeldde het leven en de overwinningen van Boeddha uit. Daarnaast een afbeelding van de gouden monnik de Buddhagosa Terava die het gelukt is om als eerste de leer van boeddha op te schrijven. De tripitaka.  De filosofische leerstellingen van het boeddhisme. De geschriften daarvan lagen in de bibliotheek van het complex. Er was ook een standbeeld buiten het complex. 

Er was nog een aparte grot waarin lugubere beelden de afgrijselijke folteringen lieten zien. Ook dat was een onderdeel van het leven. Deed je iets onoirbaars dan moest je dat berouwen met de daarbij passende straf. 

Na dit bezoek een lunch met voor mij een overheerlijke échte latte. Koffie is hier geen gemeengoed. Thee uiteraard wel. Het eten is divers in soorten rijst( gestoomd, gebakken en met kleurtjes), noedels, pasta met daarbij kip, vis en/of warme of koude groente en zo je wil allerlei soorten curry's, dahl (linzen) en voor- of achteraf fruit, heel veel fruit. 

Na de lunch een bezoek aan de spice garden waar we uitleg kregen over het gebruik en remedies van de diverse kruiden uit de tuin door een gids. Een door de regering aangelegde tuin. Studenten leerden daar ook het gebruik van kruiden en gaven als je dat wilde een gratis massage vnl nek, hoofd, schouders en onderbenen. Een weldaad. Uiteraard was een fooi de bedoeling zo ook voor de gids en een bezoek aan de winkel. We konden de verleiding niet weerstaan dus toch het e.e.a gekocht.Daarna was het nog een behoorlijk eind rijden de bergen in richting Kandy waar je hier en daar nog wel de landverschuivingen kunt zien van het laatste noodweer. Maar de regering heeft zeer adequaat gereageerd want alle wegen hier zijn weer bereikbaar en oogt opgeruimd. En dat binnen 3@4 weken. We kwamen in het donker in Kandy aan. Het hotel ligt hoog en we hebben uitzicht op het Kandy meer, een metershoge boeddha in de verte en een stoepa  daar weer rechts daaran. Hier zitten we 3 dagen. 

Foto’s

3 Reacties

  1. Ilse:
    27 december 2025
    Even relaxen drie dagen? Jullie zijn een mooie reis aan het maken!
  2. Trudy:
    27 december 2025
    Mooie plaatjes en fraai rit denk ik zo.
  3. Rosale Botman:
    28 december 2025
    Prachtig om te lezen Hanneke !