Etappe NL -Postel (B)- Postel- Mol

27 juli 2023 - Mol, België

Op dinsdag 25 juli vertrokken met het OV naar t zuiden van Noord Brabant om in Luyksgestel te overnachten. Trudy zou vanuit Duitsland s'nachts aankomen. De volgende dag met haar auto naar station Lommel omdat er in het weekend geen ov rijdt vanuit Lommel naar NL. Je moet dus ver vooruit denken in de tocht om niet voor verrassingen komen te staan hoewel dat toch wel gebeurd. Vanuit Lommel konden we weer terug met de bus naar het punt waar ik vorige keer geëindigd ben. Rugzak op en gaan. Het was goed loop weer woensdag en nauwelijks regen. Weer de mooie Kempen maar nu het grensgebied tussen Nederland en België. Omdat je door een natuurgebied loopt staat er geen bordje België in het bos. Maar een camping met beide vlaggen voldeed ook. Plus een wachthuisje met slagboom en het monument "de dodendraad". Het onder stroom  brengen van prikkeldraad in de oorlog op het grensgebied. Zie foto's. Vanuit het grenspad in België liepen we als vanzelf Postel binnen rond 3 uur.  We vonden onze b&b Postel Groen en werden hartelijk welkom geheten met een briefje op de deur:                                            "Welkom Hanneke en medestapper"

We kregen een kopje thee en kletsten wat met  onze gastvrouw. Prachtig huis met tuin. Prima kamer douche en toilet op de gang en gebruik van de tuin. Na een heerlijke douche gerelaxt in de tuin tot het tijd was om een restaurant op te zoeken ca 500 m verderop, vlakbij de Abdij waar we de volgende dag heen zouden gaan.  Alvast wat foto's gemaakt want nu nog zon en morgen waarschijnlijk niet. Nou dat was maar goed ook. Het kwam vanaf een uur of 5 s'morgens al met bakken uit de hemel. En het ging de hele dag gestaag door. Na een onrustig nachtje een heerlijk uitgebreid ontbijt -spullen pakken en regenkleding aan en gaan. Eerst naar de Abdij waar ik bij de  pater een stempel mocht halen voor mijn credential pas. Ik heb al 3 stempels Utrecht-Vessem en Postel. Kerk bezocht helaas is de Abdij zelf niet te bezichtigen. Abdij kaas gekocht en brood bij de bakker. Weer een kilo meer te sjouwen. De rugzak weegt nu vast al 10 kilo met 2 liter water erbij.  Krijg ik wel sterke rug van.

Vandaag was t afzien. Het gebied was mooi maar met regen is het toch anders. We moesten ca 13km langs een kaarsrecht kanaal totaan een punt waar 4 waterwegen bij elkaar komen. Daar was ook een museum en toren. We konden daar even rusten, naar t toilet en wat bekijken. De receptionist was super aardig en vertelde het een en ander. Trouwens iedereen die we spreken is super vriendelijk hier. We kunnen ze ook nog verstaan. Dat wordt in Wallonië wel anders maar beetje frans ken ik nog wel. Na dit bezoek vonden we een soort van taverne waar we onze lunch hebben gebruikt. Dwz pannenkoeken. De kaas en het brood was dan maar voor vanavond. Weer verder en verder en toen begon ik toch tekenen van vermoeidheid te vertonen. Tsja 15km is mijn max maar het werden er uiteindelijk 20 voor we bij het adres van vrienden op de fiets waren. Weer hartelijke ontvangst-rondleiding waar douche en kamer waren en toen ging bij mij even t licht uit. Eerst uitrusten toen pas douchen, brood en kaas met  thee nuttigen  en daarna wat email en blogs.Morgen weer een dag.

1. Ellen:
    27 juli 2023
    Nu bij vrienden op de fiets en dan morgen naar het boutique hotel? Vervolgens naar Averbode en dan naar Lommel? Hopelijk is het de komende dagen beter weer! Geniet ervan samen met Trudy. Goede reis verder.
  2. Jan:
    28 juli 2023
    Geniet van jullie reis Hanneke en koester jullie ervaringen ☀️
  3. Lucie:
    29 juli 2023
    Wel een goede testcase of je regenkleding ook écht waterdicht is bij zulk weer.
    En uiteraard je schoenen. Goed gedaan Zus.