Dag 15-16 donderdag 28 december/vrijdag 29 december

29 december 2023 - Río Dulce, Guatemala

Vandaag weer een lange saaie reisdag. Niet eens omdat de afstand zo groot was.  Hemelsbreed misschien 70 km.  Maar eerst terugrijden van Copan naar de grens ca 30minuten. Bus uit. Immigration Honduras in de rij. Stempeltje. De andere rij Guatemala weer in, stempeltje. Bus weer in. Rijden tot de pacific way. Een weg die gaat vanaf de haven puerto Barrios naar Guatemala stad en terug vol met vrachtwagens. We hebben er minstens 2 uur in een file gestaan en zeer langzaam kwamen we vooruit. Eindelijk kwamen we dan langs een archeologische site die PP wel wilde aandoen. Aan de ene kant effe lekker uit de bus aan de andere kant wil je gewoon naar t hotel.

Vandaag reden we naar t plaatsje Rio Dulce. Vandaar met een klein bootje naar een eiland met bagage en al. Daar is verder niks te krijgen dus we konden onderweg bij een stop alvast wat te knabbelen halen. Er is wel een restaurant en een bar ter plekke. Na een hele dag hangen in de bus waren we rond half 7 aan de overkant. Het was al donker. Bagage werd bij je huisje afgegeven. Hermien en ik besloten wat later te eten ipv gelijk. We hadden een soort bush kamer. Wel met airco zelfs. Was wel nodig. Na even rustmoment, wasje gedaan en toen terug naar de receptie om te eten. Hele Baars uit de rivier. Die was lekker stevig. De eerste keer vis gegeten deze vakantie. Na de maaltijd via planken route weer terugzien te komen. Morgenochtend gaan we met de boot t meer op richting de caribische zee.

Vrijdag 29december

Om half 9 na ontbijt in t restaurant gingen we met 2 boten het meer op. Zo af en toe vogels kijken-pelikanen, reigers, Jesus vogel-die loopt op bladen over t water. Geen krokodillen gezien maar moeten er wel zijn. Het zag er een beetje dreigend uit en zwaar bewolkt. De boten kunnen vrij hard. Hoop herrie ook. Mooie waterlelies onderweg. Eindpunt was plaatsje  Livingston aan de caribische zee. We deden er ruim 3  uur over met tussenstop voor plaspauze en drinken. In Livingston woont de Gafuna gemeenschap voormalige tot slaaf gemaakten uit Afrika. Zij mengen zich niet met de latino's of de Guatalmateken maar leven vreedzaam.naast elkaar. Het  plaatsje zelf stelt niet veel voor

Het moet er in de zomer erg hot aan toe gaan. Nu was er weinig van te zien. Het regende en alles had een troosteloze aanbik. We hadden een lunch besteld in een plaatselijke restaurant. Daarna weer een uur terug varen. Alles voelt plakkerig en klam aan. Rest van de middag is vrij. Even relax. Helaas houdt t weer niet over vandaag. Ik heb weer veel fotos gemaakt maar ik kan ze niet uploaden op de tablet ivm vocht in de usb uitgang. Dus ik doe ik t even met foto's van de mobiel.

Morgen gaan we richting Tikal ( archeologische site) voor 2xdagen in een andere jungle lodge. We verblijven dan in het park zelf. Weer een unieke ervaring. Daarna een paar dagen echt relaxen met hopelijk wat zon. Weinig bijgekleurd, vakantie zoals deze is hard werken😂😎

1. Paul:
    29 december 2023
    Duidelijk een dag van: het is dat het moet, maar ànders was leuk geweest. Fijn dat je het goed kan vinden met Hermien.
  2. Zus Ellen:
    30 december 2023
    Die lange reisdagen zijn inderdaad vermoeiend. Maar je beleefd wel genoeg.
  3. Trudy:
    30 december 2023
    Ja vakantie vieren is soms afzien. Levert wel goede herinneringen op!
  4. Carine:
    3 januari 2024
    Zeker dat vroege opstaan. Lijkt net werken. Je bent op reis niet op vakantie. Ik denk echt dat je het naar je zin hebt. Je hebt vast een week nodig om bij te komen.