Dag 20-21 Dinsdag 2/woensdag 3 januari

4 januari 2024 - Playa del Carmen, Mexico

Heerlijk dagje geluierd. Hermien besloot ook hier te blijven en ging wat lopen. Ik luierde wat op n bedje bij t "zwembad". Elk hotel had een zwembad maar dan moet je wel bedenken dat t eerder een poedelbakje is. Geen echt zwembad en bovendien heb ik ook niemand ergens zien zwemmen.

Na een tijdje ging ik ook s op zoek naar lekkere koffie. Hier en daar wat rondgekeken en ik kwam terecht bij cafe Tito. Hier hadden ze echte cappuccino en nog meer lekkers. Daar tijdje gezeten en Hermien geappt waar ik zat. Samen nog heerlijk daar gezeten en koffie gedronken. Rondgelopen naar de lagune. Winkeltjes kijken. Lekker relaxt dus. Ergens een heerlijke salade gegeten en weer terug geslenterd naar t hotel. Koffer eens goed heringepakt met de spullen voor de komende 2 dagen bovenop. Morgen de laatste wat langere reisdag via Tulum(arch. site aan zee) naar onze laatste overnachting in playa del Carmen. Dat schijnt een super amerikaans en moderne badplaats te zijn. Het type waar we de hele vakantie geen behoefte aan hebben gehad en nu nog niet zullen hebben. Zal wel een cultuurschok zijn vanuit de geschiedenis van 2000 jaar terug met je hoofd bij de Maya's en piramides en de jungle naar gettoblasters en tanga bikinis. Maar het ligt dichtbij het vliegveld. Dus praktisch.

Vanavond heerlijk gegeten in t zelfde restaurant waar we geluncht hebben. Samen met 2 andere dames. Ik merkte dat bij mij zo rond 10 uur het "licht" uitgaat-dus ik meldde dat ik weer terug wilde.  De rest was t daar mee eens want morgenochtend moeten de koffers weer om 7 uur bij de deur staan.

3 januari

Altijd het eerste wakker en vroeg op. Koffer was zo goed als klaar. Douchen en ontbijten. Dan kunnen we weer op tijd weg. Een rijdag weer maar wel met onze eigen bus en chauffeur die we eerder in Mexico hadden. Op naar Tulum.

Na 2 uurtjes ongeveer kwamen we daar aan. Toen zagen we al veel shuttlebusjes en mensen, heel veel mensen. Daar begon t al mee. Veel te druk dus. In de rij voor het loket. Souveniers winkeltjes overal met 10.000 keer hetzelfde. En stukken duurder dan waar we vandaan kwamen. En ook dat je steeds wordt aangesproken. Where are you from, good price, cheap. Please come inside. OMG wat een circus.

De site was wel mooi met de azuurblauwe zee op de achtergrond. Maar totaal anders dan wat we eerder hebben gezien. En ook hier heel veel groepen mensen.

Peter-paul deed zijn best om toch zijn verhaal te doen. Daarna waren we even anderhalf uur vrij om te gaan. Toch de stalletjes langs maar niks van onze gading. Starbucks dan maar. Lekkere koffie en gratis wifi. Half 3 de bus weer in en nog een klein uurtje naar Playa del Carmen wat nog erger was dan Tulum. Daar is niets authentieks Mexicaans meer aan maar puur Amerikaans. Hotel was verder okay en op loopafstand van alle shopping dingen. Het is al een belevenis op zich om er te lopen.

Even langs het strand een pina colada gedronken die meer ijs had dan pina of kokos laat staan rum. Die was gevlogen. Terug naar hotel, omkleden en met zijn allen richting restaurant waar we het laatste avondmaal, zoals pp, zei zouden gebruiken. Voordat we daarheen gingen stond iedereen in de hal alvast in te checken voor onze vlucht naar Frankfurt Amsterdam.

Tijdens het etentje kregen we nog een aubade van een mexicaans bandje. Gezellig. Toen werd Peter-paul door een van ons toegesproken en werd onze dank in de vorm van een envelop met inhoud aan hem overhandigd. Hij deed zelf ook nog een speechje want om met 18 mensen 3 weken op pad te zijn die elkaar niet kenden en dat het zo goed was gegaan dat was wel een memorabele reis.  En dat was het.  Tegen 10 uur weer terug naar het hotel. Vroeg slapen dat zit er nu wel in. Morgenochtend aanklungelen. Nog even  winkeltjes kijken en om 1 uur de bus in naar het vliegveld.

Het was weer een prachtige reis maar nu is het genoeg zo en wil ik wel weer terug. Ook al weet ik dat t in Nederland gaat vriezen geloof ik. Zal wel een grote overgang zijn.

Dank voor alle reacties en spreek of zie jullie gauw. Hasta la vista

1. Joke:
    4 januari 2024
    Wat een bijzondere reis heb je gemaakt. Leuk om het zo mee te beleven.
    Welkom terug in 🇳🇱
  2. Dennis:
    goede reis terug!
  3. Lucie:
    4 januari 2024
    Na deze intensieve weken, toch nog, snap ik dat het weer home sweet home zal zijn. Dan lekker bijkomen en met de foto's straks in een boek weer een prachtige herinnering. Goede reis terug zus en idd hier het weekend koud, maar wel met een gezond zonnetje😘😘
  4. Rosalie Botman:
    Hoi Hanneke
    Hier in Holland was het een natte kerst en het is nog steeds erg nat met veel wind ‘s nachts. Dus je hebt niet veel gemist. Volgende week gaat het weer om en gaat het vriezen. Dus pak je maar goed in als je uit het vliegtuig stapt en op de Nederlandse bodem gaat wandelen.
    Ik heb met plezier je verslagen gelezen.
    Het lijkt me een bijzondere reis geweest en zo heerlijk zomers!
    Tot binnenkort en goede vlucht naar huis gewenst van Rosalie
  5. Carine:
    4 januari 2024
    Prachtige reis Han. Hier kan je weer even op teren.
    Goede reis naar huis en tot gauw. Kus en knuffel.
  6. Trudy:
    4 januari 2024
    Ik heb genoten van je belevenissen. Voor mij het updaten van mijn ervaringen destijds. Nogmaals goeie terugreis en daarna afkicken van al dat moois, de temperatuur, de groep mensen om je heen en terugkijken op alles wat je hebt meegemaakt en gedaan.
  7. Willy:
    4 januari 2024
    Geweldige reis .Hier kun je nog veel over vertellen .Fijn dat je een goed reisgezelschap had.
    Goede reis terug en een dikke trui boven in je bagage .
    Groetjes Willy
  8. Ria:
    5 januari 2024
    Wat een prachtig reisverslag. Geniet ervan.
    Ik wens een goede reis. Hier veel regen.
    Groeten Ria
  9. Henk:
    6 januari 2024
    Heel leuk om zo te volgen wat je allemaal hebt meegemaakt. Het was een prachtig verslag met mooie foto's. Welkom terug in Nederland.
  10. Rien:
    6 januari 2024
    Aan alle goede dingen komt een eind, ik heb genoten van het reisverslag en de foto's. Welkom terug, uitrusten en volop nagenieten. Lieve groet aan allen
  11. Yvonne:
    7 januari 2024
    Prachtig reis Hanneke! We hebben met veel plezier je verslagen gelezen en van de mooie foto's genoten. Welkom thuis weer en lieve groet van Ton en mij.