Etappe Mazee-Oignies-en-Thierache/Rocroi

26 maart 2024 - Rocroi, Frankrijk

Maandag 25 maart

De route was op de app 16km maar uiteindelijk werden het er 19. Meriam heeft Strava en die zet dat steeds aan als we lopen. Kost mobiel wel energie maar dan weet je aan het einde van de dag wat we hebben gedaan.

Een ontbijtje aan een gedekte tafel bij Madame (met n half en slecht gebit) in huis. We ontbeten samen met 2 heren, Jorg uit Duitsland en een andere man uit Frankrijk die alleen maar Frans spreekt (hoe chauvinistisch) en gisteravond laat nog aankwam waaien. Bruin brood met zoet of kaas en thee en koffie plus jus d'orange. Daarna het ritueel stempeltje voor in je pelgrimpaspoort en betalen. Deze keer 22.50 pp incl. ontbijt. Om half 9 weer en route richting Treignes en vandaar via een zeer mooie route toeristique langs een klaterend riviertje richting de Ardennen. Nou dat hebben we geweten. We kwamen op n gegeven moment voor een behoorlijk steile heuvel te staan.  De route ging omhoog dus die moesten we nemen. Dat haalt de vaart er flink uit. Ieder voor zich begonnen we met de steile klim naar boven. Gezegend met onze stokken. Die zijn onmisbaar hier. De al belopen route moet je vermijden want je glijdt zo uit naar beneden. Ik koos voor de linkerflank met bomen want daar vond je nog houvast. Meriam ging op rechts de uitdaging aan. Uiteindelijk na veel geploeter heelhuids boven gekomen. Wauw dit was een stevige.

Verder door het bos met prachtige uitzichten hier en daar en weer een heuvel die effe wat anders zijn dan die hoopjes bij ons. Deze route was niet aangegeven en ook niet de officiële maar omdat er anders onderweg geen slaapplaats te vinden zou zijn deze tocht dwars door dit gebied gekozen. Via booking.com een chalet gereserveerd dat in een parc domaine gelegen was en net de afstand tot Rocroi overbrugd. Wel spannend zo midden in t bos en ik ben blij dat ik nu even niet alleen ben. Na een lange tocht via Oignies-en-Thierache waar niks open was-want maandag-doorgelopen tot het gebied waar het chaletpark moest zijn.

Mijn organicsmap-app vind elk bospaadje hoe klein ook en dat is wel een zegen.  Tegen 4 uur kwamen we aan bij het huisje "au retour de chez soi"-wat zoveel zegt als weer terug bij jou ofzoiets. De zon scheen nog dus gauw wat gewassen en te drogen gehangen. Schoenen uit, benen omhoog en even genieten. Het huisje oogt oud maar verder comfortabel genoeg. Heerlijke warme douche. Kacheltje voor 's avonds. Als eten hadden we allebei een gedroogde maaltijd (soort astronauten voer) wat je met warm water moet aanmaken. Even laten staan en je hebt er een stevige maaltijd van. Morgenochtend ons eigen meegebrachte ontbijt crackers, rijstwafels wat zoet, camembert en koffie en thee. Daar moeten we t maar meedoen. Vroeg  t bed weer in.

Dinsdag 26 maart

Etappe-Oignies-Rocroi 18 km

Na ontbijt alles weer opgeruimd en alarm er weer op en weer op pad door het bos. Vandaag hebben we met recht het loopgraven offensief beleefd. Lijken op hollewegen maar kunnen dat niet zijn. De route gaat er vaak dwars doorheen maar het is oppassen geblazen. Niet voor artillerie maar simpelweg omdat alles omgeploegd is en een en al modder is. Steeds je weg er omheen zien te vinden, soms boven langs dan weer middendoor en zorgen dat je door de derrie niet uitglijdt. Zeer vermoeiend waardoor je over 2.5km een uur doet . Onze hoop buiten het bos was gevestigd op n dorp Bruly dat daar iets te eten of drinken zou zijn. Helaas niets van dat al. Een zeer vriendelijke dame onderweg moest ons teleurstellen en wilde ons al naar Rocroi brengen. Maar 10 minuten met de auto. Nee dat ging tegen onze principes in natuurlijk hoewel t even, heel even maar, een aanlokkelijk aanbod leek. Maar nee. Zij bood ons koffie aan wat we accepteerden. Met overheerlijke chocolade kuipjes in een ribbel papiertje die we nog van vroeger kenden. Neem maar hoor. Zo aardig dat we ons moesten verontschuldigen om weer op pad te gaan wilden we op tijd rocroi bereiken. Vandaar was t nog zeker 8 km. Lijkt niet veel maar wel als je er al 10 zware km op hebt zitten met ca 10 kg op je rug. Voorwaarts maar weer. Onderweg bij n picnicbank "geluncht". De restanten van crackers, kaas en wat water. Je wordt  onderweg vanzelf  makkelijker in die dingen. Eindelijk om 3 uur liepen we Rocroi binnen. Deden inkopen bij Carrefour en liepen zo naar ons onderkomen voor vannacht. Een prachtig appartement in het kleine, middeleeuws stadje. 2 mooie slaapkamers met allebei n douche-gezellige woonkamer met keuken. Mooi moment weer aan  het einde van een enerverende dag. Morgen weer verder naar Vaux-Villaine. Ca 20km en slaapplek in een gite.

1. Willy:
    26 maart 2024
    Zo je hebt een goede conditie als je dit aan kunt .Top. Morgen weer nieuwe verhalen .
    Goed van je 👍
  2. Zus Ellen:
    26 maart 2024
    Goed gedaan zussie en Meriam. Lekker pittig
  3. Trudy:
    Goed gedaan dames.
  4. Hermien:
    27 maart 2024
    Leuk geschreven weer, herken de schrijfstijl van onze avonturen in Mexico
  5. Karine:
    27 maart 2024
    Mijn respect dames. Ik kijk al uit naar het volgende reisverhaal.
  6. Carine:
    27 maart 2024
    Nou nou wat een geploeter. Veel sterkte gewenst. Gelukkig heb je gezeldschap.
    Bedankt voor de up-date.

Jouw reactie