Etappe Middelbeers naar Pelgrimsherberg Vessem

6 juli 2023 - Vessem, Nederland

Op dinsdag 4 juli vertrok ik na mijn vrijwilligerswerk in de bieb per trein richting Noord Brabant. Om te starten op de plek waar ik gestopt was in Middelbeers. Treinen en bus duurde ongeveer 2 uur inclusief wachten. In Best gaat er maar 1x per uur een bus-die wil  je wel hebben. Station Best is vreselijk er is helemaal niks. Je kunt er niks kopen of eten. Zeer sober.

Uiteindelijk  kwam de bus en na ca. een uurtje de route weer opgepakt. Het was inmiddels half 3 geweest en  ik schatte in  dat ik zo'n 2 uurtjes moest lopen tot de overnachtingsplek.

Klopte precies. Weer door t bos en weiland landschap. In Vessem aangekomen zag ik meteen Jacobshoeve liggen maar dat is een tuin en stiltecentrum. Geen slaapplek. Dat was ergens anders er niet ver vandaan. Ineens stond ik voor de Pelgrimsherberg Kafarnaum. Achterom komen en dan werd je welkom geheten door het echtpaar wat die week dienst had. Jan en Karlien.  Ik kreeg een kopje thee met n kletskop en we babbelden wat. Het blijkt dat de herberg is opgestart door broeders maar die wonen er niet meer. Het is ook geen klooster hoewel de broeders er zelf wel hebben  gewoond. Het is wel democratisch besloten toen de broeders te oud werden,  om er een herberg van te maken voor pelgrims. Fietsers en wandelaars.Voor 30 euro een overnachting inclusief lakenset handdoek washand. Ontbijt s'morgens en voor 15,- erbij een warme maaltijd die avond. Prima verzorgd voedzaam en lekker. Er is een eetkamer,huiskamer met tv, slaapkamers voor 1, 2 of meer. Wastafel op de kamer en douche en wc op de gang. 2 andere pelgrims ontmoette ik later aan tafel.  2 dames allebei met verschillende doelen. Het werd een gezellig eetmoment met verhalen over onderweg zijn. Erg leerzaam ook voor mij als beginneling.

1. Ellen:
    6 juli 2023
    Leuk om andere pelgrims ontmoet te hebben op zo'n bijzondere locatie. Veel succes met het vervolg.
  2. Carine:
    7 juli 2023
    Goed begin. Sterkte. Ik hoop dat je het gestelde doel voor deze etappe gemakkelijk kan halen. Groetjes.