Etappe Reims-Germaine-Epernay

4 april 2024 - Germaine, Frankrijk

Dinsdag 2 April

Na een zeer rustige dag was t vandaag weer tijd om op te stappen om dan solo verder te gaan. De boel netjes achtergelaten en ik werd ergens net buiten de stad afgezet. Na uitgezwaaid te zijn zette ik mijn stappen richting Germaine een klein plaatsje ca 13 km verder. Het landschap was gelijk heel anders dan hiervoor. Ik ben in de Champagne streek beland. Golvende heuvels tot in de verte. Alleen maar wijnstokken met hier en daar velden vol ontluikend geel van koolzaad. Het was zowaar droog en t zonnetje probeerde zijn best te doen. Ik liep op asfalt. Dat loopt sneller maar niet fijner merk ik. Ik laat het eerste dorp achter me en hoop in het tweede een koffiestop te kunnen houden. Dat lukt zowaar bij een bar/tabac waar ik ook gelijk het toilet kan gebruiken. Om nu midden in de wijngaard mijn behoefte te doen leek me wat minder. Verder weinig nieuws te melden. Het lopen ging goed en na een poosje zag ik onderweg een grote wijnpers met n bankje met uitzicht. Daar mijn croissant opgepeuzeld die ik bij een bakker had gescoord. Hierna ging het pad het bos in. Goed pad gelukkig en later een lunchplek op een paar boomstammen en even genieten van de zon na zoveel regen. Uiteindelijk kwam ik zo tegen half 3 aan bij een hoeve waar ik zou slapen. Ik klopte aan, riep hallo, hallo maar geen mens. Ik liep wat op de binnenplaats en zag een andere deur die open kon. Dat leek op n soort  appartementje. Toen kwam er eindelijk iemand aanlopen. Oudere man die mij vroeg of ik de persoon was die had gemaild. Oui, oui c'est moi. Inderdaad was het appartement voor mij. Hij zou straks mij het ontbijt vast brengen zodat ik morgen kon gaan wanneer ik wilde. Prima. Heerlijk gedoucht. De ruimte was overal al lekker verwarmd. Ik had dus geen eten verder geregeld dus hield ik t bij de meegebrachte rijstwafels met kaas en jam en nam vast t stokbroodje nu t nog vers was van t ontbijt. Dat was overigens wel heel erg sobertjes. Wat crackers, klein potje jam en boter plus een yoghurtje. Na wat gelezen en uitgezocht te hebben ging ik vroeg slapen maar dat lukte niet zo best.

Woensdag 3 april

Op tijd op. Boeltje ingepakt. Ontbijtje met thee en koffie gemaakt en opgeruimd. Tegen 9 uur weer onderweg richting Epernay zo'n 15km verder. In de regen. En dat bleef zo tot half 11 even niet en toen weer tot een uur of 1. Dat was echt niet fijn. En na een deel over de weg toch weer een bospad wat in begin nog wel wat leek maar daarna alleen maar drama. Wat een hindernisbaan is dat geweest. Maar hoe ik het ook gefixt heb het eerste deel werd ik beloond met een soort houten huisje aan een meer waar ik mijn eerste stop kon houden. Er was zowaar een stoel en ik kon mijn zeiknatte jack verruilen voor mijn echte regenjas ( ik had nog gehoopt dat de regen mee zou vallen). Na deze rustplek weer verder geploeterd. Dat was echt afzien. Ik heb wat afgemopperd in mijzelf maar probeerde ook er een metafoor in te zien. Sta stil en bekijk. Ga ik rechts of  linksaf. Hoe hou ik mijzelf in balans zonder dat ik uitglij en heb houvast aan de steun van de stokken.  Of moet ik terug en een ander pad nemen.

Kortom ondanks het gemopper nog een wijze les dat het leven ook kan zijn. Ik kwam uiteindelijk het bos weer uit en had een mooi, zij het verregend zicht op de vallei waar Epernay in de verte lag. Ik besloot het oorspronkelijke pad niet te volgen maar rechtstreeks naar beneden via de wijngaarden te lopen over de weg. Ik kwam tegen een uur of 1 aan bij een soort buitenwijk met wat grote bedrijven en een aziatisch restaurant met n lunchbuffet waar ik van een goede warme maaltijd genoot. Hierna liep ik langs de rivier de Marne naar Epernay op zoek naar het hotel. Helaas niet echt in t centrum maar verder prima. Klein hotelletje, weinig faciliteiten maar verder okay. Later nog met de uitbater gesproken. Komen wel regelmatig pelgrims langs maar het is nog vroeg in t jaar. Er waren er ca 6 geweest dit jaar. Weer terug naar de kamer en vannacht heerlijk kunnen slapen.

1. Trudy:
    4 april 2024
    Dat glibberen en glijden went denk ik nooit. Op maar naar zonniger weer!
  2. Lucie:
    4 april 2024
    Aah de champagnestreek, daar zijn wij ook geweest. Wel prachtig, maar idd heuvelachtig en lange wegen. Als je dan ook nog regen hebt komt het wel op je doorzettingsvermogen neer hoor, om er nog van te " genieten". Goed gedaan en gelukkig goed geslapen en weer door.
  3. Carine:
    4 april 2024
    Zet hem op. Nog een lange weg te gaan. Geniet van het mooie uitzicht. Later heb je mooie verhalen te vertellen.
  4. Zus Ellen:
    4 april 2024
    Heey zus, ik ben wel supertrots op je hoor. Je doet het toch maar. En dat mooie weer gaat echt wel komen. Toi toi toi. 🥰
  5. Ton:
    4 april 2024
    Moedig en ondernemend wat je allemaal doet (en al gedaan hebt) petje af. Veel succes, nu met je solo tocht ik volg het met veel belangstelling 👍👍
  6. Meriam Peek:
    4 april 2024
    Hey Han, Ik mis t wandelen wel hoor, de regen en de blub iets minder...
    Zooo ontzettend stoer van jou, dat je in je uppie de tocht verder doorzet! En fijn , dat je daarbij toch weer allerlei ontdekkingen doet! Ik duim voor je dat de wolken beetje bij beetje gaan verdwijnen en je de zon op je dak kunt voelen!!!
  7. Han:
    4 april 2024
    Hoi Meriam ik mis t lachen onderweg om de meest onbenullige dingen en de gezelligheid ja. Vandaag was nog minder dan gisteren qua weer. Er gloort licht aan de horizon. Duimen maar.
  8. Judith:
    4 april 2024
    Wat ben je toch stoer! Al die modderpoelen, regen én alleen verder. Dat valt niet mee. Knap dat je daar nog lessen uit haalt. Ik wens je morgen een droge zonnige dag van toe met prachtige uitzichten. En als dat niet lukt, weet ik zeker dat je het tóch volhoudt! Top hoor!!
  9. Rosalie Botman:
    7 april 2024
    Hoi Hanneke, hier een reactie van Rosalie. Ik vind het bewonderenswaardig hoe je je weg vindt, het natte weer en de glibberige paden lijken me op den duur niet prettig maar het went ook wel weer ik uit ervaring. Als je maar weer op een plek bent dat droog is en een vriendelijk mens tegenkomt, is het gauw weer goed. En de warmte komt er wel aan, dit weekend heb je vast de warme zon op je gezicht ! Mooi dat je in de uitgestrekte heuvels loopt dat is zo mooi en genieten💚

Jouw reactie