Dag 1 en 2

16 december 2023 - Mérida, Mexico

14 december

Van slapen komt natuurlijk niks als je om 04.15 wordt opgehaald. Toch maar even gaan liggen tegen 9 uur en ik zal vast wel wat gedoezeld hebben maar zo voelde het niet. Om half 4 maar opgestaan en wat koffie gemaakt. Precies op tijd de auto in  van een lieve vriend die zo aardig was om mij weg te brengen en we gingen met een rustig gangetje richting Schiphol. Wat een mensenmassa weer en dat om 5 uur in de ochtend. Zelf was ik al ingecheckt de dag ervoor. Dat ging ook niet zonder gedoe, want de boardingpass op mijn pc scherm had een qr code maar op mijn mobiel niet. Kijk daar hou ik dus niet van want dit zorgt op t vliegveld weer voor problemen. Vertel mij wat. Dus opnieuw gedaan en gevraagd om een print ipv email. Dat lukte uiteindelijk na een paar pogingen. Voor de zekerheid ook nog via de lufthansa app als txt message. Mij maken ze niet gek. In 3 voud  boardingpasses voor elke mogelijkheid.

We vertrokken half uur te laat waardoor we minder tijd hadden op Frankfurt. Nou zijn de afstanden daar mega dus uiteindelijk stonden we om even voor 10 voor de bagage controle in een rij die niet opschoot en om 10.05 zou de gate dichtgaan. Dat was niet echt fijn voor de bloeddruk. Een medereisgenoot waar ik al mee samenliep  stelde voor om toch maar voor te dringen.  en even netjes gevraagd en dat lukte. Uiteraard  moet er dan juist van alles open, schoenen uit en als je zegt dat de gate zo dichtgaat zeggen ze doodleuk dan had je maar eerder moeten komen. Rustig ademhalen maar, want anders....

Uiteindelijk vertrokken we evenzogoed toch nog een uur later.  De vluchttijd bedroeg 11 en half uur. Om even voor half 5 plaatselijke tijd geland.Bij  de immigration verliep alles soepel en bagage was ook snel weer bij de eigenaar terug. De bus in naar t hotel. Reisleider Peter-Paul hielp met inchecken en daarna met het aanmelden van onze in en uitreis kaart die we straks nodig hebben. Even in het hotel nog wat gegeten en rond 9 uur toch wel naar de kamer want je bent na zo'n lange dag wel brak.

Temperatuur bij aankomst 26 graden. Een heerlijk zwoel windje. Morgen gaan we van start. De groep is voor zover ik t nu kan beoordelen een gezellige klup bij elkaar en met mijn kamergenoot Hermiene waar ik dus bij toeval al mee samenliep kan ik t goed vinden.

15 december

Vroege start om 6 uur ontbijt en 7 uur vertrekken. Naar de eerste toeristische trekpleister Chitzen Itza de belangrijkste stad van de Maya's. Vroeg omdat onze biologische klok toch voorloopt en ook omdat je dan de hordes toeristen mijdt. Een gigantisch grote archeologische site en als je dan bedenkt wat zich hier heeft afgespeeld zoveel jaar voor de jaartelling en wat er nog overeind staat daar wordt je wel even stil van. Foto's zeggen genoeg denk ik. Peter-Paul (ik zal m voortaan pp noemen) wist ons gigantisch veel te vertellen over het balspel wat de nazaten van nu nog spelen maar wat hier de  ceremonie moet zijn geweest. Hoe de verliezers zich moesten opofferen ten gunste van de goden en dan de trap werden afgegooid.

Mooie afbeeldingen op de muren van dieren en goden. De grote koppen stellen de kop van een slang voor. Er was ook een schedelmuur waar destijds de hoofden op werden gespietst. Nu zie je de muur nog waar dat gebeurde. Veel heel veel te zien.

Na dit bezoek reden we naar een cenote. Dat is een waterhole. Een door kalk verzakte bodem wat een gat doet ontstaan en waar het water daar kennelijk al eeuwen in wordt opgevangen en waar je nu in kan zwemmen. Eerst gingen we lunchen en daarna voor wie dit wilde de cenote in. Ik hield het bij foto's maken.

Na dit bezoek, op een anderhalf uur rijden, ligt de stad Merida waar we 2 nachten zuĺlen verblijven. Na t inchecken even een uurtje "vrij" om daarna met zijn allen ergens te eten. Dat is nog wel spannend want ze kennen hier heet, heter,  nog heter en superhot en dat alles wil ik zoveel mogelijk vermijden. Is gelukt. Soort varkens vlees gerecht met wat limoen. Had niet veel honger maar toch wat genuttigd. Mijn lichaam gaf aan dat t welletjes was voor vandaag. Jetlag en cultuurdagje dan  is  u wel even genoeg.

1. Lucie:
    16 december 2023
    Nou dat is inderdaad gelijk al een indrukwekkende start. Dat beloofd wat voor de verdere reis. 26 graden is een mooi begin, iig niet al te heet.
  2. Trudy:
    16 december 2023
    Mooie plaatjes en die frissen mijn herinneringen aan een jaren geleden gemaakte reis in dat gebied op. Toch maar een keer koelen in het water met die hitte.
  3. Zus Ellen:
    16 december 2023
    Pffff, klinkt al wel heftig voor de eerste twee dagen, maar voor de Maya’s neemt de energie weer toe denk ik.
  4. Willy:
    16 december 2023
    Geweldig zoveel nieuwe indrukken .En heerlijk de temperatuur
  5. Judith:
    16 december 2023
    Mooie foto's. Indrukwekkende cultuur, hoewel ook gruwelijk. Maar ja, dat is van alle tijden.
    Heel veel plezier gewenst.
  6. Dennis:
    16 december 2023
    Gaaf Hanneke, veel plezier!
  7. Marianne Beringen:
    Mooie foto’s 👍🏼
  8. Carine:
    19 december 2023
    Geweldig gebouwen. Bijzonder en vast indrukwekkend als je er vlak bij staat of door heen loopt. De mensen van toen waren tot veel in staat.