Dag 10 zaterdag 23 december

25 december 2023 - Panajachel, Guatemala

Dagje Panajachel. Rustdagje toch maar terwijl de anderen een boottocht op t meer gingen doen en 2 dorpjes bezochten.

Wat aangeklungeld, ibuprofen ingenomen en later nog 2 paracetamol van reisgenoot Wendy verderop die ook was thuisgebleven en aan t snotteren was. Bleek dat er nog een zieke was dus 3 waren niet meegegaan. Toen ik eenmaal gedoucht was en me ietsje beter  voelde ben ik met Wendy gaan lunchen dwz  voor mij was t ontbijt en een kop koffie. Daar knapte ik ook van op. Beetje gewandeld langs alle kraampjes en eettentjes. Naar de farmacie om wat paracetamol te halen. Hier hebben ze strips van 750mg per tablet.  Maar ik was op slippers en dat liep niet fijn. Dus weer terug naar hotel. Meteen maar eens de blog bijgeschreven en foto's gedowload. Net kwam PP langs om te horen hoe het ging. Gaat al weer een stuk  beter. Straks nog maar een pil voor t slapen en dan ben ik er hoop ik weer bovenop.

s'avonds voor t eten met Hermien door t stadje gelopen langs  ik weet niet hoeveel van dezelde winkeltjes met dezelfde meuk. Soms zit er wel iets bijzonders tussen. Ik zocht voor mijn verzameling een Maya poppetje dwz de afbeelding van een Maya uit de tijd van de piramides. Die vond ik niet in stof of hout maar wel eentje van soort klei. Hij werd heel goed ingepakt. Uit Mexico heb ik er een van stof en uit Guatemala had ik al een stel ooit van mijn broer gekregen toen hij in Honduras woonde.

Terug naar t Hotel en wat opknappen. We wilden met een stel anderen gaan eten toen we de deur niet meer openkregen. Wat we ook deden van binnenuit ging ie niet meer open. Hermien riep Help....door t gaas maar de jongen zat beneden op zijn mobiel en reageerde  niet. Als ze "Ayuda" had geroepen had ie misschien wel gereageerd, we zijn tenslotte  in Guatemala   maar dat kwam even niet in ons op. Gelukkig voor ons reageerde iemand van de groep die hem ging  halen. Inmiddels had ik t ook gemeld in de groepsapp dat we opgesloten zaten. Hilariteit  natuurlijk. De jongen probeerde ons duidelijk te maken dat we t slot van binnen moesten opendraaien . Ja zo snugger waren we zelf ook. Op mijn  beste spaans uitgelegd dat dit nu net niet ging. Hij kwam met versterking aan. Vast zijn vader die met schroevendraaiers aan de gang ging,  toen hij ons eerst had gevraagd of hij via het gaas naar binnen  mocht klimmen. Uiteraard. Na een minuut of 10 was t hele slot eruit maar het euvel zelf nog niet verholpen. De binnenkant van t slot was vastgeslagen. Met kruipolie en wroeten kwam de boel weer los en het slot er weer in. Inmiddels waren de anderen al naar een restaurant maar appte waar ze zaten.  Gezellig gegeten en ben toen tijdig weer terug gegaan.

Morgen rijden we naar Antigua  waar  we onderweg nog een lokale markt bezoeken.

1. Zus Ellen:
    26 december 2023
    Kleurrijke foto’s. Mooie reis hoor Han.
  2. Lucie:
    26 december 2023
    Hilarisch, ik zie het helemaal voor me dat jullie aan de ene kant vd deur zitten te wroeten om eruit te komen en help roepen. Door de groepsapp "gered".
  3. Carine:
    26 december 2023
    Met jou altijd avontuur. Fijn dat je weer opknapt.
  4. Henk:
    26 december 2023
    Wat een mooi verslag. Je schrijft heel boeiend en de foto's geven ook een mooie indruk van wat je allemaal meemaakt. Ik kan me goed voorstellen dat je je heel rot voelde toen je ziek was en daardoor wat dingen moest missen. Hopelijk ben je nu weer opgeknapt.