Dag 11-12 zondag 24 december /maandag 25 december

25 december 2023 - Antigua, Guatemala

Op tijd vertrekken, betekent vroeg op, boeltje inpakken, koffer bij de deur en ontbijten. 8 uur was de vertrektijd vandaag en dat lukte prima. Eigenlijk alle dagen wel. Er is nog geen onvertogen woord gevallen  iedereen is steeds op tijd en al met al hebben we t goed getroffen.

We reden dwars door t achterland van Guatemala.  Bergje op en bergje af. Prachtige vergezichten en rondom vulkanen in de verte.

Het land is een stuk armer dan Mexico maar wel een stuk fleuriger. De mensen worden steeds kleiner naarmate we verder centraal amerika intrekken. Ze hebben veel kleurige kleding aan , geborduurd of  geweefd maar ook modern. Iedere indianenstam hier heeft haar eigen borduursels of weefpatroon met diverse symbolen. De vrouwen lopen met van alles te koop langs de weg. Zijn vriendelijk maar kunnen zeer vasthoudend zijn als je eenmaal ergens in geïnteresseerd blijkt te zijn.

We gingen naar de 2-wekelijkse markt in Chichicastenango, kortweg Chichi. Je weet niet wat je ziet. De mensen lopen onder je armen  door zo klein zijn ze en ze banen zich een weg door de menigte. Je moet zelf net zo brutaal zijn anders kom je geen meter verder. Net koningsdag in b.v. Utrecht of Amsterdam maar dan voor de gewone wekelijkse boodschappen. Uniek om mee te  maken. Prachtig. Afdingen moet ook.  Ben ik niet goed in. Een mooi geweefde veelkleurige loper gekocht tegen 2/3 van de prijs. Hermien wilde voor nog minder en  heeft een tijd staan bakkeleien. Maar ze hield voet bij stuk. Ze had m niet echt nodig. PP vertelde nog eea over de vermenging van het katholicisme en de  Maya ceremonies. Een daarvan was dat in sommige kerken de vloer bezaaid ligt met een soort  lange dennennaalden  en op lage tafels er honderden kaarsen branden. Ook dat als mensen vinden dat ze boete moeten doen ergens voor zij kruipend op de knieën van achteren naar voren gaan, lopen dan achteruit tot waar ze begonnen zijn en kruipen opnieuw net zolang als zij vinden dat de boete is ingelost. We hebben het met eigen ogen gezien. Een jonge vrouw met kind en een man(of ze bij elkaar horen zegt t verhaal niet) waren dat aan het doen toen wij de kerk in Chichi binnengingen. We mochten (uiteraard ) geen foto's maken.

Heerlijk geluncht  in een tuinterras van een hotel en toen weer zo'n 3 uurtjes verder tot aan Antigua. Het is een historische koloniale stad en er mag niets meer gewijzigd worden. De straten zijn met keitjes,( loopt niet al te relaxt) auto's kunnen  ook niet hard en  bussen mogen er niet in dus overpakken in 2 kleine busjes maar. Mooi hotel in koloniale sfeer. Alles goed op loopafstand.

In Guatemala en ik denk in heel Latijns Amerika vieren ze kerst op 24 december en steken ze vuurwerk af om kwade geesten te verdrijven. Nou ook hier begint dat al vanaf zeg maar een uur of 1 s'middags tot s'nachts na 1 uur. Officieel om 12 uur s'nachts dus. Voornamelijk knallen.

Omdat iedereen kerst voornamelijk thuis viert is t wat lastig soms om iets te organiseren voor een kerstdiner maar Peter Paul had t weer gefixt. Gewoon a la carte met 20 man, als enige in  het restaurant wat voor ons langer was opengebleven. Onderweg langs de kathedraal die mooi verlicht was en al vol leek. Op de terugweg nog gekeken of we erin konden  maar de deur was dicht. Nu was ik toch moe dus ik sla even over. Kerstgevoel is hier met 26 graden toch niet echt.

We lagen nog geen uur in bed of inderdaad om 12 uur ging het los. Wat een geknal. Vraag me af wat ze op oud en nieuw doen.

Morgen een vrije dag voor mij. Mijn kamergenoot gaat met een nichtje die gisteren ook was gearriveerd op pad en de rest zijn excursies aan het doen. Niet voor ingeschreven. Geen zin in en bovendien al een keer gedaan.

Maandag 25 december.

Rustig opgestaan. Ontbeten op de binnenplaats van het hotel en spullen gepakt voor een rondje historische binnenstad. Wat een fotogenieke stad is dit. Kan me voorstellen dat dit bewaard moet blijven. Ik heb wat rondgelopen, foto's gemaakt, 2 ruïnes bezocht (de stad is diverse keren door aardbevingen getroffen) een lunch ergens gescoord en toen liep ik finaal de verkeerde kant op. Mijn richtingsgevoel is waardeloos. Het stratenplan ben ik nog niet aan gewend natuurlijk. Er zijn straten en avenida's. De een loopt van links naar rechts en de ander van noord naar zuid. Maar ja waar zit je en waar moet je heen. Avenida 7a en ik stond op 2a moet je toch een heel eind terugwandelen en dan ook nog precies bij nr  1 ofzo terwijl je bij 94 moet zijn. Kortom mijn sport weer even ingehaald.

Even blog schrijven. Vanavond hoop ik weer iemand te treffen waar ik mee kan eten. Morgen vertrekken we hier weer en rijden dan in een uur of 6 voor 2 dagen naar Honduras. Daar moet een van de mooiste archeologische sites zijn Copan.

Vanavond inderdaad met iemand die ook alleen reist gegeten in een restaurant dat Frido Kahlo heet. Een beroemdheid in dit deel van Amerika. Zij was een beroemde schilderes. Heerlijk gegeten en voor t eerst vlees. Heerlijk malse biefstuk. Voor ons is t tenslotte pas op 25ste kerst. Onderweg hiernaartoe kwamen we nog een processie tegen maar die ging tergend langszaam dus daar hebben we niet op gewacht.

Morgenochtend om 6 uur klaarstaan met koffer , ontbijt en om 7 uur vertrekken.

1. Lucie:
    26 december 2023
    Toch wel apart om in zo'n land de kerstsfeer te proeven en te beleven.
  2. Willy:
    26 december 2023
    Joh wel een hele mooie reis .Inderdaad wel vreemd met kerst zo weg en die temperatuur.
  3. Trudy:
    26 december 2023
    Ja Kerst in de warmte is anders dan in ons vaak natte landje. Een paar keer mee mogen maken, dus geef mij maar de Nederlandse kou.
  4. Trudy:
    26 december 2023
    Mooie foto's. Brengt veel herinneringen terug aan mijn reis daar zoveel jaren geleden.