Dag 13 dinsdag 26 december

26 december 2023 - Copán, Honduras

In Antigua lag alles nog in diepe rust toen wij om 6 uur onze koffers bij de receptie brachten en gingen ontbijten. Keuze uit scrambled eggs met bonenpapje en rijst of pancakes. Ik koos dit keer voor t laatste. Met maple syrup. Mierzoet en de pancakes slurpen in no-time alles op. Thee erbij, goede start. Pickups stonden klaar om ons met bagage buiten de stad te vervoeren waar onze bus weer klaarstond. Ik moet zeggen alles is tot in de puntjes geregeld door Peter-Paul. 7 uur vertrekken richting Honduras. Ons derde land deze reis. Slechts voor 2 dagen maar toch. Omdat veel mensen nog vrij hadden ivm kerst waren de wegen rustig en konden we zowaar nog even langs een paar mooie gebouwen rijden in Guatemala city. We reden even een ommetje. Pp vertelt hoe de stad was ontstaan. Niet omdat men stadsplanning kent maar eerst vestigen er mensen her en der totdat het er zoveel worden dat er toch iets moet gebeuren om een stad bereikbaar te houden. Dat resulteert dan in een uitgewaaierde stad op heuvels wat leek op de foto's die ik wel s van de favela's in Rio heb gezien.

Het landschap hierna werd weer wat groener en het werd ook warmer. We hadden de laatste dagen zo'n graadje of 26 met n briesje, prima te doen. Het werd nu tegen de 30 graden en vochtige warmte. We rijden dwars door dalen en langs bergachtig maar groen gebied.  Dan weer hoger maar niet echt slingerend gelukkig. Tegen 2 uur waren we bij de grens. Stempel halen bij immigration van Guatemala om eruit te kunnen en dan weer in een langere rij voor de immigration voor Honduras. Ze deelden wel 1 gebouw, wel handig. Paspoort gescand, ikzelf op de foto, gecheckt, pas gecheckt. Je komt er kennelijk niet zomaar in. Half uur later de bus in en verder door naar Copan Ruinas en hotel.

Plaatsje Copan bestaat bij de gratie van de  Maya ruines. Gaan we morgen doen. Sommigen hadden geboekt voor zipline of vogelpark voor vandaag als dat lukte qua tijd. De rest morgen na de ruines. Ik sta gepland om wandeling te doen en vogelpark in de middag. Wordt weer een volle dag. Vanavond met zijn allen eten bij Geert, een belg waar pp zaken mee doet zoals zipline enzo. Lekker slim. Ik blijf liever met beide beentjes op de grond.

Nu lekker douchen, even gestrekt en relax tot t etenstijd is.

1. Paul:
    27 december 2023
    Ziplinen is cool, ook al heb je enige hoogtevrees. Maar mogelijk kom jij met jouw wandeling mooie vogels tegen; ook interessant. Fijn dat je weer hersteld bent van je ( hoogte) ziekte. Jaloers op de temperaturen, maar met de 'op 1 na warmste' Kerst hebben wij hier ook niet te klagen.
    Fijn dat er een homogene groep is: waarbij iedereen het ( bijna ?) goed met elkaar kan vinden. Groetjes 😀