Dag 14 Woensdag 27 december

29 december 2023 - Copán, Honduras

7 uur ontbijt bij Geert die iets meer variaties heeft qua ontbijt. Kwart over 8 op pad naar de ruïnes van Copan. Lopend, het was vlakbij. Weer drukkend warm al om die tijd. Die ochtend een uitgebreide verhandeling gehad over de koningen van de Maya's die hier huisden. Je zag een aantal prachtige steles met hun voorgangers en de geschiedenis van die persoon op de steles. Mooi bewaard gebleven en dat van ca 400 na Christus en later.

Na deze geschiedenisles even wat eten en drinken. 1 uur met tuctucs naar de Macauw papagaaien. Een  vogelopvang waarbij gewonde vogels worden opgevangen, hersteld en weer opnieuw losgelaten of bewaard voor hun nazaten. Ara's, uilen, giersoort.

Om 3 uur werden we door Geert himself opgehaald en weer terug naar Via Via gereden het restaurant van Geert. Daar wachten we op Ans. Geert zou ons meenemen door Copan en ons vertellen hoe het leven in Honduras er aan toe gaat en hoe je niet met je westerse bril naar dit land moet kijken. Over het loon, de medische kant, de educatie, de drugs, de kerk etc etc. En dan in het sappig vlaams maar heel verhelderend. Het voert te ver dit hier op te tekenen. Komt er op neer dat Honduras een van de armste landen is, men er 3 keuzes heeft. Hard werken voor nog geen 100 dollar per maand waar je dan alles voor moet doen.  Proberen in de US te komen en een baan vinden wat kennelijk verrassend goed lukt mits het je lukt er te komen. Dan kun je ca.3000 dollar per maand verdienen  en stuur je de helft of meer naar huis. Of je stort je in t grote geld met meer risico's en werk je in/voor de drugskartels. Honduras is het doorvoerland bij uitstek. Verder  ben je als vrouw hier een sloof. Voor man en kinderen. Je maakt en bakt tortillas. Verzorgt de kinderen, wast en doet t huishouden, heeft geen inspraak, doet boodschappen of werkt op t land. Manlief zal 1 van de 3 bovengenoemde zaken doen en doet verder niets. Kinderen hebben tot jaar of 12 school. Life of via TV. Rest helpt ook in huishoudelijke klusjes. Kortom zoals het ook ooit, en soms nog, in nederland was.

Rond 7 uur terug en biertje gedronken met eten erachteraan. We hadden heel veel vocht verloren vandaag want het was erg warm. Vochtigheidsgraad 98% ofzo. Zodra je buiten bent gaat je binnenkraan open en transpireer je totdat je weer terug bent in de airo kamer.

Douchen kan maar warm zal het niet worden. Toch opgefrist het bed in.

De foto's van Copan komen nog maar ik kan ze niet opladen nu. Komende dagen zullen we weinig tot geen wifi hebben.

1. Trudy:
    Mooie foto's.
  2. Zus Ellen:
    29 december 2023
    Zo krijg je heel wat informatie binnen, maar dat vind jij alleen maar leuk. Die warmte is wel even wennen denk ik. Pffff
  3. Rien:
    29 december 2023
    Jou reisverslag geeft ons ook weer de kriebels om ons te verdiepen in een verre reis. Veel plezier nog en een spetterende start van 2024 toegewenst