Dag 17 zaterdag 30 december

31 december 2023 - Tikal, Guatemala

Ook vandaag weinig beleefd. Je merkt dat de groep reismoe begint te worden. Om 9 uur vertrekken met t bootje naar de overkant waar de bus weer stond. In t ene bootje wij met zijn allen in t andere bootje onze bagage. Boel uitladen en de bus weer in. Twee uur rijden-plaspauze en koffiestop. Weer 2 uur rijden en dan richting ecolodge alwaar we een lunch konden gebruiken.

Qua eten is het in dit soort landen een beetje overal hetzelfde. S'morgens keuze uit scrambled eggs of pancakes. Soms wat yoghurt en fruit in de vorm van papayas, watermeloen, ananas en banaan. S'middags is de warme maaltijd en s'avonds ook. Keuze uit hamburgers met friet (typisch voor Amerikanen) en tortillas in verschillende gradaties met kip, vlees of groente. Of fajitas zelfde maar dan zonder tortillas, of sandwiches (slappe bammen) met kip of vlees (met synthetische kaas die van de big mac.) Soms zit er wel wat lekkers tussen.

Af en toe neem ik een pina colada, een heerlijk fris drankje met kokosmelk, rum en ananassap. Wijn hebben ze soms maar vaak niet de droge witte variant. En niet koud.

Nu is t de laatste 2xdagen zwaar bewolkt, regenachtig en frisjes. We zijn einde middag beland in het natuurpark van zoveel vierkante kilometer. Eigenlijk het hele noordoosten van Guatemala en deel van Mexico is een groot natuurgebied waar weinig mensen wonen. In dit park is een lodge waar we morgenochtend vroeg vandaan vertrekken om de site te bezoeken. Aangezien wij in het park verblijven zijn we voor de meute al ter plekke. Ontbijten doen we dan ook bij een van de hoogste piramides van Tikal. Dat is ook de verste en vandaar lopen we terug met ongetwijfeld weer de verhalen van PP.

De kamer is weer prima zoals eigenlijk overal. Wij klagen niet. Alleen hebben ze hier beperkt elektra binnen bepaalde timeslots. En dit keer gedeelde sanitair buiten de kamers. We eten samen in de lodge -er is ook niets anders  en zullen daarna rond 9 uur teruggaan want dan gaat t licht uit. Dat wordt s'nachts nog spannend als je naar t toilet moet. We gaan t zien.

1. Zus Ellen:
    31 december 2023
    Hier een druilerige oudejaarsdag en vannacht wordt veel wind verwacht . Ben benieuwd hoe jij oud en nieuw gaat beleven daar. Liefs
  2. Trudy:
    31 december 2023
    Fijne jaarwisseling gewenst en op naar een mooi 2024. Met veel wandel- en reisplezier. Andere leuke uitjes en tijd voor familie en vrienden.