Dag 18 zondag 31 december

31 december 2023 - Tikal, Guatemala

Op om kwart over 5, aan de wandel in het donker dwars door het bos met de geluiden van vogels en brulapen olv een gids. We liepen naar het verste punt op deze site om hoog op de trappen van de 4e piramide van Tikal te ontbijten en de zon zien opgaan. Tevens verschenen door de nevels andere piramides. Een prachtig gezicht. We gingen vroeg om de massa's voor te zijn. Maar dan nog waren er zat andere mensen. Na een poosje vertrokken ook die en hadden we het rijk, alleen. Pp kon zijn verhaal weer afsteken.

We genoten van het uitzicht zo boven de wolken. Voorzichtig weer naar beneden want het is hier erg glad. Op naar de volgende piramide die uit zijn berg jungle is bevrijd. Er liggen hier in de jungle ontelbaar  veel  van dergelijke bouwwerken maar je ziet het niet. Pas met de nieuwste lidar technologie kun je ontdekken wat er allemaal onder het gebladerte en tussen de bomen te vinden is. Of dat ooit wordt opgegraven is de vraag. Voor dat je ook maar een klein stukje hebt ontbloot van wortels en stenen,kun je weer opnieuw beginnen. De jungle groeit maar door en je kunt het niet bijhouden. Bovendien is het een dure liefhebberij.  Meestal moet je  betalen om te mogen graven. De mogelijkheden zijn eindeloos hier in Guatemala en Mexico, Honduras etc.   Maar wat er is opgegraven is prachtig, overweldigend en indrukwekkend.

Diverse hoge bouwwerken bewonderd deze ochtend. Verbazingwekkend en dat zo tussen de 500en 700 na Christus.

Hierna terug naar het hotel. Eerst nog even koffie. Wat winkeltjes met souveniers bezocht en uiteindelijk toch een hoed gekocht. Lunch in het hotel en nu even relaxen  totaan vanavond. Geen idee hoe oud en nieuw hier gevierd wordt midden in de jungle. We gaan het zien. Morgen 1 januari weer vroeg op  en reisdag dwars door het 4e land Belize. Daar lunchen we ergens onderweg. Moeten 4 grensovergangen over. Guatemala uit, Belize in. Belize uit en Mexico in. Kortom dat wordt weer een druk dagje.

1. Trudy:
    1 januari 2024
    Bijzonder om op zo'n historische plaats te ontbijten. Heel leuk zo middenin de natuur een ongetwijfeld een fraaie zonsopgang gezien.
  2. Zus Ellen:
    1 januari 2024
    Gelukkig nieuwjaar zussie. Dit op een bijzondere plek doorgemaakt. Ook wel weer een rare nieuwjaarsdag zo.
  3. Willy:
    3 januari 2024
    Wat een geweldige zie je .Wel een volle reis .
  4. Carine:
    3 januari 2024
    Lijkt mij ook erg indrukwekkend zo'n speciaal ontbijt. Hier wil ik wel vroeg voor opstaan.
    Gelukkig Nieuwjaar. Kus en knuffel.