Etappe Epernay-Baye

4 april 2024 - Baye, Frankrijk

Donderdag 4 april

Ik ontbeet vanmorgen om 8 uur in t restaurant wat het eigenlijk niet is want ze gebruiken het alleen als ontbijtzaaltje. Onpersoonlijk, kaal en niet echt gezellig. En het regende pijpestelen wat ik al verwacht maar niet gehoopt had. Wat getreuzeld met inpakken-stempeltje gevraagd en warm water voor onderweg. Nog even gewacht maar toen moest ik echt gaan. Er was tussen Epernay en Baye geen overnachting te vinden dus moest ik 30 km overbruggen. Lopend zou ik dat niet redden -openbaar vervoer was er niet regionaal dus besloten naar t centrum te lopen. Epernay is een grotere stad dus als er een taxi is dan bij t station. Maar eerst even de stad in -een kerk bezocht-een kaarsje opgestoken en bij een patisserie mijzelf getrakteerd op n latte met een citron meringue.  Een (vrouwelijke) taxichauffeur die even pauze had aangesproken en zij bracht me naar Montmort-lucy een plaatsje halverwege. De taxiprijs was evenveel als wat een overnachting had gekost. Maar ik had simpelweg geen keus. Het regende nog steeds toen ik daar aankwam. Zicht op chateau Montmort maar dat was niet voor publiek geopend. De weg weer opgepakt en deels over de weg tot aan een punt waar de weg weer overging in dezelfde prut maar nu dwars door de koolzaadvelden. Het regende echt serieus en vol in de wind. Ondanks mijn regenjas was mijn broek, schoenen  en alles doornat. Gelukkig het bovendeel niet dus ik bleef redelijk warm. Toen t heel even ophield zocht ik naar een plasplek. Nu ziet niemand je, maar toch. Had ik net  alles afgestroopt gingen de sluizen weer open. Van bovenaf welteverstaan. Heb ik weer.

Snel de boel weer opgehesen voorzover dat gaat en weer door. Nergens ook maar even een oude schuur of iets. Toen t echt erger werd toch even onder een balk in een vervallen stal zonder dak ergens met de rug naar de wind het ergste afgewacht. Toen t droger werd weer verder totdat ik eindelijk een asfaltweg vond en besloot de laastste 7km over de weg te doen.  Niet zonder gevaar want dat was een zeer drukke weg met veel vrachtverkeer. Maar het einde was in zicht. Een oud hotel dat nu alleen nog dienst deed voor pelgrims omdat er tussen Epernay en Montmort-lucy en Sezanne niks is. Dat was ook wel te zien. Oude glorie maar ik had een bed, een warme douche, een warme maaltijd zelfs en geloof t of niet een Belgisch stel die ook de camino loopt vanaf Reims maar dan het hele stuk in een keer gaat doen. En ze zijn Vlaams dus kon ik even Nederlands spreken- ook fijn. De maaltijd werd ons samen opgediend om 19.00 uur. Soep, kip met aardappelen en wat wortels en een puddinkje en koffie of thee. Dat ging er wel in. Morgen vroeg op. Het is 22km naar Sezanne en de weersverwachting is positief.

1. Paul:
    4 april 2024
    Knap van je, dat je alles zo doorstaat. Bon voyage !
  2. Trudy:
    4 april 2024
    Creatief opgelost en gelukkig een slaapplaats waar je alle natte spullen kunt laten drogen. Ik duim voor beter weer voor je.
  3. Rosalie Botman:
    4 april 2024
    Wat een ontberingen! En je schrijft er zo mooi over ook dat plassen met de sluizen open! Kostelijk achteraf en je kon de humor er van inzien! Het weer was hier ook nat! Morgen en voorsl zaterdag komen zonnige en zelfs zomerse temperaturen vanuit het zuiden. Daar kan je je op verheugen en opdrogen! Geniet ze
  4. Zus Ellen:
    4 april 2024
    Avontuurlijk is het zeker. Maar je komt jezelf wel tegen zo. Natte sokken en schoenen is echt niet fijn.
  5. Meriam Peek:
    6 april 2024
    Hier waren de afgelopen 2 dagen de
    sluizen ook open...ik zag t van jou l helemaal voor me. Stiekem krijg ik weer een enorme lachbui...
    Han je gaat zo lekker door; ik vind 't knap hoor!

Jouw reactie