Etappe Mol-Tessenderlo-Diest

30 juli 2023 - Diest, België

Vrijdag 28 juli. Het vinden van een slaapplek lijkt toch niet zo eenvoudig. Want daar waar we heen wilden bleek vol. Het was de bedoeling naar een pelgrimshoeve te gaan een vandaaruit naar de abij Averbode alwaar je ook kon overnachten. De eerste was helaas vol omdat daar Oekrainers waren ondergebracht. De tweede meldde ons dat voor 1 overnachting geen mogelijkheden waren. Ze zaten al maanden vol met meerdaagse gasten en hebben maar weinig gastenkamers. Pas in september. Verder op de route was het te ver of te dichtbij. Kortom het werd iets anders. De route daardoor ook. We vonden een klein hotel met zwembad en jaccuzzi voor een schappelijke prijs. Dat leek ons ook wel wat maar....we hadden uiteraard geen badpak mee en dat was verplicht. De dame waar we sliepen raadde aan bij Carrefour te kijken daar hadden ze uitverkoop. Dus eerst daar heen en jawel allebei vlot geslaagd voor weinig. Nooit geweten dat je bij Carrefour kleding kon kopen. Dacht altijd dat t een grote super was.

Allez en route. Het weer was beter maar bewolkt. Kwamen veel langs alpaca fokkerijen. Onderweg een koffiestop met vlaai langs het zoveelste kanaal. Het was net op tijd want er kwam een fixe regenbui over. Na de route geraadpleegd te hebben zagen we dat we weliswaar met kleine omweg langs een dierenparkje konden. Dat wilde mijn medestapper wel. Vooruit dan maar. Even een break. Zeer verouderd park met veel te weinig ruimte voor de overigens prachtige dieren. Aangezien we de rugzakken nergens kwijtkonden huurden we een bolderkar. Wel zo makkelijk. Na ca uurtje hadden we t wel gezien en vervolgden we onze weg. Voordeel van langs een kanaal te lopen is dat je niet kan verdwalen. Alleen opletten bij welke brug je weer omhoog moet. Al met al bleken we deze dag best weer veel gelopen te hebben. Althans voor mij want mijn rechtervoet ging nu echt opspelen. Leermomentjes zijn dit. Niet over je grenzen gaan want je komt jezelf tegen. En mijn grens is anders dan een ander. Ik kondigde aan dat ik de volgende dag een time out nam dwz ik stop de route op de overnachtingsplek en ga verder met de bus naar de volgende. Mede omdat we in Diest ipv Averbode een overnachting hadden geboekt. We konden met een trein heen en weer naar de abij en zo kon ik mij  voeten sparen voordat t mis zou gaan en toch de abdij bezoeken.  Goed besluit. Voor Trudy had dat niet gehoeven maar die stapt door alles heen no matter wat. Ik denk stiekem dat ze ook best rust kan gebruiken. We kwamen eindelijk (weer ca 20km) aan bij Parkhoeve en konden de badpakken inwijden. Hotel was aardig maar er bleek toch wat aan te mankeren hier en daar. Personeelstekort ook hier. Maar ze deden hun best.  Restaurant was helaas niet beschikbaar dan moest je 30 minuten naar de stad lopen. Dat ging m niet worden.  Ze kon wel een bord spaghetti maken. Top doen we t voor. Helaas moest dat dan wel voor 7 uur en de wellness faciliteiten sloten om 8 uur. Dat was weer jammer. Eerst badderen tot half 7 en dan eten.  Kamer zag er goed uit en bed was heerlijk.

Zaterdag 29 juli ontbijten onder toeziend oog van grandma. Type kostschoolhoudster. Boeltje weer ingepakt en naar de bushalte. Ik had eerder allerlei apps gedownload voor t  OV in België zodat ik makkelijk kon zien welk vervoersmiddel waar naar toe gaat en hoelaat. Vaak maar 1x per uur.  Redelijk dicht bij ons volgende hotel konden we uitstappen. Kamers uiteraard pas beschikbaar na 2 uur maar we konden wel de rugzakken kwijt. Dat scheelt. Het station hadden we ook snel gevonden. Het ticketsysteem werd ons door een alleraardigste appelige meneer uitgelegd. Zo schattig allemaal en "het taaltje is zo zacht." België.....(--)

Station Zichem is 4 minuten met de trein. Vandaar is t ca 3.5 km lopen naar de Abdij. Dat ging nog wel. Prachtige gebouwen-gigantische kerk kathedraal eigenlijk bijna. En natuurlijk wilde ik wel mijn stempeltje in mijn pas. Inmiddels de 4e. De portier (een dame!) bij de abdij zette hem en we maakten een praatje. Op dat moment kwam er net een groepje naar buiten (hadden een rondleiding gehad die je maanden tevoren moet boeken dus)  met een norbertijnen pater in wit habijt.  Uiteindelijk heb ik m kunnen fotograferen in de verte en dichterbij toen hij voorbij liep

Al met al een mooi bezoek. De abij zelf kan je niet bezoeken zonder rondleiding. Weer terug lopen  naar het station in de stromende regen. We zijn gezegend!

In Diest ingecheckt en na wat gerust te hebben op zoek naar een restaurantje. Morgen-zondag-bekijken we Diest zelf en gaan dan in de middag terug naar Lommel waar de auto staat. Toch ook weer 13km bij elkaar gestapt. Totaal in 4 dagen  66 km. Ik voel me een gewone wandelaar nog geen "pelgrim". Het zijn meer de aanloop etappes. Leermomenten wat neem ik wel en niet mee. Tijdig plekken boeken hoewel t nu natuurlijk hoogseizoen is. En goed voor jezelf zorgen en naar je lijf luisteren.

1. Ellen:
    30 juli 2023
    Mooi verhaal. Knap hoor in de regen met 10 kg op jouw rug.
  2. Carine:
    30 juli 2023
    Het is weer een heel avontuur. Zo hoort het ook. Dat maakt het spannend en leuk. Je bent goed opweg.
    Nog veel stapplezier.