Diest laatste dag terug naar NL

30 juli 2023 - Diest, België

Zondagochtend. Het gebruikelijke ritueel. Douchen-inpakken-ontbijten-tanden poetsen en weer gaan. Alleen vandaag gaan we niet verder maar bezoeken we het stadje zelf dat als pittoresk te boek staat. Kunnen de meningen over verdeeld zijn. Er zijn veel oude gebouwen. Uit ca 1500 en verder maar daartussen weer van alles nieuw. De bouwstijl in België heeft ons verbaasd. Huizen zien er vaak gesloten uit dwz dichte gordijnen of luiken en sombere voortuintjes type grafzerk grind. Weinig volk op straat. Men fietst of rijdt auto. Iets anders is er niet. Dus geen stoepen of iets wat er voor doorgaat. Nee wij wandelen links op het fietspad en kijken uit. We zijn dan ook een bezienswaardigheid. De auto's stoppen voor ons zonder dat we nog hebben besloten of we moesten oversteken. Dat werkt soms wel op de lachspieren. Wel weer voorkomend natuurlijk. In Nederland gebeurd dat weinig.

Diest is wel aardig met een uit de kluiten gewassen kerk die nodig een stoombeurt moet hebben. En rondom het stadhuis en hoe kan t anders wat café 's en restaurants. Verder een citadel (verstopt tussen t groen) nog meer kerken, een begijnhof wat meer weg had van een dorp in een stad, een rivier de Demmer en wat oude huizen en beelden her en der. De foto's spreken voor zich. Het was een leuke ochtendwandeling zonder rugzak. Na de koffie rugzakken opgehaald en richting station Diest om via Lier naar Lommel te reizen. 2 voor de prijs van 1 omdat het zomer is. Mooi, ook weer in de pocket. Om 5 uur werd ik thuis afgezet door Trudy die zo lief was me naar huis te brengen. Weer een deel van de Camino gelopen. Begin er al aardig in te komen.

1. Ellen:
    30 juli 2023
    Lekker stuk opgeschoten samen met Trudy.
  2. Jan:
    31 juli 2023
    Inderdaad, weer een flink stuk opgeschoten Hanneke ☀️ Met deze korte (intensieve) wandelingen blijft het ook leuk. Resultaat is in het echte leven ook een optelsom van mooie ervaringen 😉