Etappe Vessem- Eersel(vrienden op de fiets)

8 juli 2023 - Eersel, Nederland

Na een onrustige nacht-het is toch een vreemd bed, ontbeten met z'n allen. Er was storm voorspeld maar dan in de noordelijke provincies. Voor Noord brabant viel het mee. Na een buitje ging ik rond 10 uur pas op stap. Eerst even kijken bij t stiltecentrum en de tuin met  het kruis en de stenen-een replica van het echte kruis bij Santiago de Compostela. De stenen zijn door pelgrims meegenomen als symbool en worden bij dat kruis in Spanje neergelegd. Daarna weer op zoek naar het schelpsymbool die de weg aanduidt. Ik verlies m soms ook, vind m later elders weer terug of loop net even anders of ik verdwaal een beetje. Dus je loopt altijd meer dan je denkt. In ieder geval wilde ik vandaag niet al te ver, naar Eersel waar ik mijn eerste adres had van vrienden op de fiets. Ook spannend hoe dat gaat. Allemaal eerste keren, nieuwe dingen uitproberen en zo je grenzen verleggen. De wegen waren een beetje eindeloos en saai vandaag. Deels door wat bos, veel langs een weiland of de weg. Was te vroeg in Eersel en heb t museum de acht zaligheden bezocht wat slaat op de 8 dorpen. De historie van het Kempense boerenleven werd uit de doeken gedaan. Ik weet nu waar de uitdrukking het ondergeschoven kind vandaan komt. Zie de foto. Een leuk informatief museum maar ik was te moe om dat allemaal tot me te nemen. Na 4 uur kon ik bij het gastgezin terecht. Ik werd door Jeanne en Frans welkom geheten. Een luxe huis in het centrum van Eersel. Ik had een benedenverdieping tot mijn beschikking. Avondeten moest ik in het dorp zelf scoren dus restaurantje bezocht. Was wel aan de prijs maar andere opties waren er niet op die dag. Risotto met truffels en kaasplankje na. Wel lekker Daarna weer terug en vroeg naar bed. S'morgens 7 uur op en ontbijt stond om half 8 klaar. Prima voor elkaar met bakje yoghurt met verse vruchtjes, broodjes en beleg. Ik moest om 8 uur wel weg omdat de gastvrouw en heer naar t werk moesten maar dat was geen enkel punt. Ik stond even voor 8 weer buiten om de wandeling voort te zetten. Deze overnachting kostte 25 euro plus 1 voor de toeristen belasting. Dat is nog te doen ipv de b&b's die gemiddeld ca 75 euro vragen ook als je alleen bent.

Vandaag liep ik lekker. Goed weer en ik was sneller weer bij t bos dus besloot toch de route door de kempense hei te doen. Prachtig mooi gebied en ik kwam niemand tegen. Waande me alleen op de wereld. Na 2 uurtjes kwam ik weer uit t bos en de hei en had vreselijk veel zin in koffie. Dat is dus t nadeel. Je komt niks tegen onderweg. Het duurde nog eens 5 km voordat ik iets tegenkwam en dat was pas in Bergeyk. Totaal 14km gelopen schat ik. De plaats waar ik een bus moest pakken voor Eindhoven station. Meteen maar geluncht en op zoek naar een halte. Helaas miste ik net een bus dus dat betekende weer een half uur erbij. Om kwart voor 2 had ik m dan toch- duurde bijna een uur voor ik op Eindhoven was. Gelijk de trein naar Utrecht en door naar Bunnik. Weer een etappe gedaan. De volgende is van 25 juli tot 30 juli in België.

1. Ellen:
    8 juli 2023
    Dat werkt perfect bij de gastgezinnen. Eind juli met Trudi een stuk door België toch?
  2. Han:
    13 juli 2023
    Klopt 26 juli starten we richting Postel België
  3. Zus Ellen:
    13 juli 2023
    Nou zusssie, je moet er wel wat voor over hebben. Petje af hoor.