Dag 23-25 (3 januari-5januari) Manuel Antonio-San Jose-Desamparados

8 januari 2018 - Desamparados, Costa Rica

Een vrije dag vandaag. Sommigen gingen om half 8 met de bus mee naar het park maar dat had ik nu wel gezien. Ik zou wel zien. Uiteindelijk na rustig ontbijtje en wat schrijven, met 2 andere meiden mee met de lokale bus. Bus was vol maar prompt stond er iemand voor me op. Soms wordt je er wel heel duidelijk mee geconfronteerd dat je ouder bent, maar ik hou het er maar op dat de man in kwestie galant wilde zijn voor de toerist. De bevolking is sowieso heel erg aardig en behulpzaam.Bij laatste halte eruit en even rondneuzen. Het was drukkend warm. Beetje in souvenir winkeltjes gekeken maar zag niets van mijn gading. Hier stikt t er van de toeristische dingen,restaurants, bars. Wat een verschil. We liepen de berg weer op langs de weg. Niet plezierig maar er is geen voetpad. De aapjes boven onze hoofden sprongen van boom naar de elektrakabels over de weg en liepen doodleuk er overheen. Heerlijke ijs koffie gedronken op een terrasje met mooi uitzicht en verder. Uiteindelijk strandden we in een restaurant met een vliegtuig (een echt oude) waarin een bar was gevestigd. Heerlijke cappuccino gedronken met iets lekkers. En toen begon het te hozen. Het hield niet meer op. We bleven er een tijd maar uiteindelijk hebben we een taxi gebeld. Verder weinig gedaan. Koffer weer eens herpakken. Onze laatste avond daar met zijn allen gegeten in t dorp. Iemand had een tekst voor Carlos geschreven over zijn goede zorgen en veilig rijden met de bus en ook oog hebben voor vogels enzo tijdens t rijden. Iris had t vertaald in t Spaans en ik heb het voorgelezen. Daarna werd hem onze gift in geld overhandigd want veel verdienen doen ze niet. Ook werd Iris daarna toegesproken met teksten van ons en een gift in geld. Kortom het was een gezellige avond en een leuk afscheid.

4 januari
Opbreken en afscheid nemen van 3 mensen uit de groep. We werden uitgezwaaid en weg waren we weer.
Richting San José. Het weer was opgeknapt en het werd weer erg warm. Zeker rond 30 schat ik. We hadden een koffiestop bij krokodillen in de rivier en souvenirsshop natuurlijk. Daarna San José tegen 2 uur. Inchecken en met Trudy naar het museum del jade. Een museum met pre Colombiaanse kunst. Prachtig museum met info over de manier van leven in costa rica waarbij er veel is gevonden in tombes aan spullen die men de doden mee gaf. Heel veel nog gaaf en mooi. Artefacten van jade beeldjes, gebruiksvoorwerpen, werktuigen, wapens en zo meer prachtig afgebeeld. Zeker een aanrader. 's avonds met merendeel van de groep gegeten bij de italiaan waar ik eerder was. Toen afscheid genomen van iedereen die s'nachts om 3 uur op moest staan voor de vlucht terug. Ik niet maar was wel wakker omdat Trudy ook vertrok. Dus haar gedag gezegd s'nachts en toen weer gaan slapen.

5 januari
Rustige opstart en ontbijten. De patiënte was ook nog hier omdat ze met een rechtstreekse vlucht business class mocht vliegen later die avond. Ook de reisleidster was er nog. Rebeca mijn vriendin hier zou me rond 11 ophalen. Toen ook afscheid genomen van de laatste 2 en met Rebeca, haar zoon Miguel en nichtje Mercedes op pad. Ze moesten naar het registratiekantoor nog wat afhandelen en Mercedes ergens afzetten. Boodschappen gedaan en later in de middag naar Jerico Desamparados, een plaatsje net boven San José waar ik mijn laatste vakantiedagen doorbreng. Kennisgemaakt met haar zwager Carlos en zijn vrouw Anna die ook op het terrein wonen en s'avonds bij hun geborreld en wat gegeten. Erg gezellig en we spreken zo Engels en Spaans door elkaar. Soort spanglish wordt het dan. Dochter van Rebeca's man Sophia kwam ook nog over met haar man Walter die Miguel jr mee zouden nemen. De drank vloeide rijkelijk en ik hield t op gegeven moment op water. Tegen 12 uur rolde ik t bed in.

1. Zus Ellen:
    8 januari 2018
    Heey zussie, bijna stap je weer in het vliegtuig terug naar het koude kikkerlandje waar je natuurlijk warm wordt onthaald. Een hele goede reis terug. Liefs
  2. Tonny:
    8 januari 2018
    Wat een leuke belevenissen Han en een prachtige foto’s !

Een fijne terug reis.