Dag 4 zondag 17 december

17 december 2023 - Uxmal, Mexico

Vandaag vertrokken we uit Merida en reden richting Uxmal voor onze tweede archeologische site. Deze opgraving die men destijds ontdekte is een van de oudere versies dus nog voor die van Chitzen Itza. Maar de gebouwen die we nog zien zijn in een zo goede staat dat je t eigenlijk nauwelijks kan geloven. Het dateert van 500 na Christus.

PP vertelt veel van de geschiedenis, wat er zou zijn gebeurt, vertelt anekdotes en brengt het met veel humor. Een fantastische wandelende encyclopedie. Maar hij heeft dan ook Mexicaanse koloniale geschiedenis en Maya en koloniale archeologie gestudeerd. Een betere reisleider kun je niet hebben. Op de foto's die je bovenaan de pagina ziet vind je het "album" van deze reis en bij video als ik video's plaats vind je daar.

Bij de rechthoekige ruimte komt het erop neer dat de elite ofwel de koning van die tijd op de bovenlaag van dit paleis woonde. Dan had je het gewone volk eronder, zeg maar waar men samenkwam als er iets te doen was en de onderwereld die je vanuit het hoogste punt door de poort heen beneden kon zien. De muren zijn versierd met nog prachtige afbeeldingen. Uxmal staat ook bekend als de mooist bewaard gebleven site. Met recht. Daarnaast nog een prachtige trap piramide. Groepsfoto momentje met de piramide op de achtergrond.

Ik neem alles in mij op als een spons. Zo mooi dit, met alles eromheen. In een van de poorten kan je zelfs een hand zien. Dit is de afdruk van een van de werkers die het paleis hebben gebouwd. De manier om te laten zien dat jij daar deel van uitgemaakt hebt.

Na het bezoek aan deze spectaculaire site reden we weer door en gingen wij naar een  soort hacienda waar we een lunch  gingen gebruiken op een authentieke wijze klaargemaakt.  Het kipgerecht wordt onder de grond dmv takkenbossen die men aansteekt klaargestoomd. Dit duurt dan een aantal uren dus s'morgens ging dit al in de grond. Het was een heerlijk sappig gerecht. Hierna voor de liefhebbers een tequila.

Na de lunch was Campeche onze volgende stop en overnachtingsplek.  Ook hier weer een plein in het midden van de stad  een kerk, s'avonds mooi verlicht en de kerststal, kerstboom  met flikkerende lichtjes dat doet allemaal wat kitscherig aan. Toen we de stad binnenreden vertelde PP  nog het een en ander wat we 's avonds konden doen. We kwamen  redelijk op tijd in t hotel zodat we nog de stad in konden eventueel nog een hapje eten . We gingen met 6 man op pad. Campeche ligt aan de golf van Mexico dus we liepen langs de zee richting stadje. Geen strand wel boulevard idee. Even rond het plein, foto's gemaakt en toen hebben we een heerlijke aperitief gedronken op een balkon aan het plein. Op zoek naar een  eettentje maar veel trek had ik niet. Toch frietschotel besteld wat verkeerde keuze. Te vet. Weer teruggelopen langs de boulevard en linea recta weer richting hotel. Morgen lange reisdag voor de boeg.

1. Zus Ellen:
    Indrukwekkend allemaal.
  2. Judith:
    20 december 2023
    Wat een prachtige site. En die handafdruk is heel intrigerend! Kun je van alles bij bedenken.
    Ben eigenlijk wel jaloers, wat een mooie ervaring.
  3. Margriet:
    20 december 2023
    Mooie foto's. Ik werd ook getriggerd door de handafdruk.