Etappe Godinne-Dinant

5 oktober 2023 - Dinant, België

De overnachting in le Richmond viel wat tegen. Niet het bed want dat lag geweldig en ook heerlijke douche en t ontbijt vanmorgen. Maar buiten dat was er he-le-maal niets. Ik kon nog geen kop thee of koffie maken, de wifi deed t niet en in heel Godinne geen restaurant of iets. Wel Spar dus uiteindelijk daar wat gehaald om iets te hebben. En behalve bij de ontvangst en vertrek verder niemand gezien. Ik was praktisch alleen en de gastheer kon ik ook niet meer vinden. Kortom jammer want t was een heel authentiek huis-alles kraakte-was scheef gaan hangen of ramen gingen niet meer open of dicht maar toch had t wat. Een gigantische tuin met zwembad (zonder water) en de eigenaar die volgens de website een voormalige michelinsterchef was geweest maar nu alleen op reservatie apart diners maakt. Kom ik aan met mijn rugzak bezweet en al en hij op en top voorkomend maar toch ietwat neerbuigend had ik t idee. Enfin vanmorgen weer op pad.

Even resumerend:

Vandaag dag 7- elke dag gelopen.  Gemiddeld aantal stappen ca 28000 wat ongeveer neerkomt op 18km. Meestal 6 uur onderweg per dag. 1 blaar. Duurste accommodatie 96 euro gekoopste 15,- (beide incl ontbijt). Weinig kosten gehad aan lunch of avondeten. Hetzij dat ik kon mee-eten voor weinig, het zelf had of gewoon geen trek of te moe.

De etappe vandaag ging als een speer en ik was om half 2 al in Dinant. Onderweg moest ik heel nodig een grote boodschap en dacht een grand cafe  te vinden. Helaas ferme jeudi.( Gesloten op donderdag)  Merde. Heb ik weer. Tsja wat nu. Ik zag een drogist en dacht wat kan t schelen ik ga t daar gewoon vragen. Het mocht. Wat een opluchting. Heb 2 blaarprikkers gekocht. Kosten €0,20 maar heb er al wel een gebruikt nu. Zeker een kilo lichter voor mijn gevoel weer verder tot aan Dinant. Mooie stad al van verre. Abdij is helaas niet te bezoeken. Overigens was ook de overnachting daar helaas niet mogelijk. Dat is de 3e keer dat t niet lukt in het gastenverblijf van een abdij te overnachten. Zouden ze weten dat ik geen overtuigd katholiek ben maar gewoon een mensenkind met haar eigen spirituele overtuigingen wat neerkomt op wie goed doet goed ontmoet. Anyway mijn stempel bij de office du tourisme gehaald.  Een wijntje met kaas en worst langs de oever van de Maas genuttigd. Boodschappen gedaan voor vanavond en ontbijt morgen. Op de Charles de Gaulle brug ben ik door  een vlaamse belg die voor me op de knieën moest om mij met kerk en saxofoon op de foto te krijgen. Ik hetzelfde voor hem en zijn vrouw dat was wel lachen.  Dinant blijkt de stad te zijn van de heer Sax die de saxofoon heeft uitgevonden. Vandaar.

Ik ben nu in een heerlijke sousterrain studio en ga vanavond niet meer weg.

1. Trudy:
    5 oktober 2023