Dag 5 Maandag 18 december

21 december 2023 - Palenque, Mexico

S'morgens vroeg opgestaan, ontbijtje en even heerlijk langs de boulevard gewandeld. Zitten doe je al veel te veel. We vertrokken vandaag wat relaxter namelijk, pas om 09.00 uur. Dat hield in dat we over de dag heen diverse stops konden maken zodat we later in Palenque zouden aankomen. Palenque zelf heeft verder weinig bezienswaardigheid en het zou een lange reisdag worden.

Overigens via polarsteps kun je de afgelegde route volgen. Zie hier de link

Dat werd ook een lange dag. Om de paar uur er even uit voor toilet bezoek,   koffie of lunch.

De wegen zijn tot nu toe goed maar er is weinig onderweg te zien. Links en rechts van de weg de jungle. De vegetatie wordt soms onderbroken door een gehucht.  En ze kennen hier veel, heel veel drempels in Mexico. En de enige reden dat mexicanen vol in de remmen gaan zijn deze drempels. Hele gemene dus dan  laat je dat wel.

Na de lunch bij een hacienda waar je zelf uit kon kiezen wat je wilde, weer door naar Palenque. Een wat grotere plaats maar waar verder weinig te beleven viel. Het hotel had een mogelijkheid om massages te boeken. Die avond hebben dan ook veel daarvan gebruik gemaakt. Ook ik had een antistress/relax massage van 40 minuten geboekt. Ze komen gewoon op je kamer en hebben alles bij zich. Je hoeft alleen maar achterstevoren op bed te liggen en de masseuse behandelt je van top tot teen. Heerlijk.

Mijn kamergenoot was ziek geworden de dag ervoor maar ook zij had geboekt waardoor het wel loskwam.  Hoesten en lichtkoortsig. Helaas trof dat meer mensen uit de groep. Nu ik dit schrijf lig ik zelf op bed met een milde vorm van hoogteziekte. Maar dat is dag 7. Ik loop wat achter. Volgens de reisbeschrijving zaten er veel vrije dagen in de reis maar dat is niet helemaal zo. Dat wil zeggen je kunt niet meedoen aan de excursies die er zijn en  niet inbegrepen in de reis maar dan mis je een hoop dus iedereen gaat wel. Tenzij je dus niet lekker voelt. Morgen, dag 6 dinsdag 19 december doen we een jungletocht van anderhalf uur en de archeologische site van Palenque.