Etappe Geetbets Zoutleeuw-Enines

1 oktober 2023 - Enines, België

Zaterdag 30 september

S'avonds toen de gastheer en vrouw uit gingen- mocht ik gebruik maken van de woonkamer en TV. Ik kon het volhouden tot 10 uur en toen zei mijn lijf je moet gaan liggen. Nadeel is dat je dan weer erg vroeg wakker bent. Ontbijt was uitgebreid. Zeer aardige mensen en ik heb ze dan ook vriendelijk bedankt voor hun gastvrijheid. Om 09.uur weer op weg richting Zoutleeuw. Het eerste stukje was genieten. De mist hing nog over de velden en de dauwdruppels schitterden in het vroege zonlicht. Helaas schoven er nog wat wolken voor en was de rest tot aan Zoutleeuw een saaie asfalt weg want de accommodatie lag 5km van de oorspronkelijke route. Maar je moet wat. De gastvrouw had me gezegd dat er in Tienen echt niks te beleven viel. Dus dat vergemakkelijkte mijn besluit waar ik de overnachting voor overmorgen moest zoeken. Die moet ik nog regelen. Na een uurtje even een koffiestop uit mijn nieuwe thermosfles met heet water-zakje cappuccino en een reep gezeten op een super eenvoudig maar efficiënt zitmatje.(zie foto) Weegt bijna niks-kost weinig en je zit altijd warm en droog. Ideaal. 11 uur in Zoutleeuw en ik trakteerde mezelf op de Belgische variant van een tompouce. Dat moest mijn lunch maar zijn. Ik had nog ca 11km voor de boeg. Kerk gesloten helaas ivm verbouwing rondom. Daarbinnen moest t erg mooi zijn.  Buitenkant ook en ook t stadhuis er tegenover was ook mooi. Maar ik had een gezellig plein verwacht op de Grote markt en dat viel wat tegen. Ik moest wat cash geld halen dus via omweg naar automaat verder de weg weer opgepakt en richting Orsmaal. Dit liep veel langs kasseien wegen. Leuk om te zien maar t loopt waardeloos. Erg oppassen. Je enkel kan zo zwikken. Rond 4 uur was ik in t hotel. Langs erg drukke weg maar er was helaas niets anders. Heb 2 aanvragen voor overnachting voor morgen uitstaan maar nog niks gehoord. Wordt spannend.

Inmiddels is dat laatste gelukt dus kan morgen weer slapen. Heerlijk gegeten vanavond in t hotel (varkenshaas met boontjes) en gekletst met een nederlandse dame die in de buurt op cursus was. Wasje gedaan vanmiddag en hopelijk is t morgenochtend droog.

Zondag 1 oktober

Het beloofd een prachtige dag te worden. 24 graden en dat voor 1 oktober! Ik zat om 8 uur aan het ontbijt en ook de nederlandse was er. Nog even gekletst-ontbijt verorberd en rest ingepakt. Om half 9 was ik weer en route. Klein stukje langs de drukke weg nog. Daarna afslaan en...rust is weergekeerd. Er zijn in België allerlei tussendoor weggetjes dwars door weiland, bos en akkers en nergens een hek. Die kan ik via de organics me app allemaal vinden en leidt me meestal op de goede weg. Maar regelmatig was ik  m deze dag vaak kwijt. De santiagoschelp sticker zie ik trouwens vrij weinig. Ik loop voornamelijk op de GR route rood-wit die hetzelfde pad min of meer aangeeft. Af en toe wijkt die weer af en zie ik rood-wit de ene kant en de schelp  de andere kant op wijzen  erg verwarrend dus ik loop vnl via de app die zonder internet werkt. Om Gigs te sparen zet ik de telefoon onderweg uit.  Ergens onderweg moet ik stiekem de taalgrens hebben bereikt, Wallonië dus maar ik merkte dat pas aan de straatnamen in het frans.

Vandaag ook helaas veel op beton gelopen-die ouderwetse betonplaten die we vroeger op de snelwegen hadden. Dat loopt even leuk maar mijn voeten willen liever bospaden en die ontbraken vandaag. Kassei wegen afgewisseld door beton en geen schaduw. De vaart gaat er op een duur uit ook door de warmte.

Ik had vandaag nog wel mijn kilometers willen opvoeren. Ik denk dat het er ca 18 waren maar op t eind had ik t zwaar. Er kwam geen eind aan die weg. Onderweg af en toe een dorp met een kerk uiteraard. Tussen de middag kwam ik aan bij chateau Helecine niet meer als zodanig in gebruik. Dat is nu van de provincie met een recreatieterrein eromheen. Daar even geluncht bij een popup restaurant. Toen weer verder. De rugzak voelt vandaag ook zwaarder terwijl die dat niet is. Tijdens een  stop gauw nog even een franstalige email gestuurd voor mijn volgende overnachting. Zo waar had ik daar antwoord op bij de volgende stop en akkoord. Dus morgen zit ik ook goed. Wel zo fijn. Ik loop voor op schema en ben waarschijnlijk woensdag al in Namen. Ik loop dan nog even door. Uiterlijk zondag moet ik terug zijn. Vandaag kwam ik aan bij chambre d'hotes maison de rose de vents in Enecines.  Ook weer ouder echtpaar met een groot huis en tuin. Zit geen maaltijd bij dus misschien nu de adventure food proberen. Weer wat gewassen want kon lekker uitwaaien in de tuin. Ik ben uitgeteld vandaag. Toch iets teveel kennelijk. Morgen maar 12km. Hoop dat mijn voeten dat ook zien zitten. De 1e blaar tekent zich al af.

1. Jan:
    1 oktober 2023
    Fijn Hanneke dat je er nog zulk goed wandelweer treft ☀️
  2. Lucie:
    1 oktober 2023
    Goed bezig zus, hoeveel kg draag je nu mee in de rugzak? 18 km hebbje top gedaan
  3. Han:
    10 kilo om en nabij.