Etappe Hanret-Namen

3 oktober 2023 - Namen, België

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt nog even gesproken met mijn gast heer en vrouw  in het frans en toen weer op pad. Regen voorspeld en een stuk koeler maar dat vind ik even niet zo erg. Eerst op zoek naar een geldautomaat en die zijn schaars. Ook daar moet je voor omlopen. Maar alle chambres d'hotes doen cash dus je moet wel. Even flink gepind en hop weer terug. Op de Ravelweg die lange rechttoerechtaan weg. Voordeel is je hoeft nergens op te letten. De weg is alleen  voor voetgangers en fietsers. Wel asfalt helaas. Maar je kunt niet alles hebben. Soms kom je wel door een dorp of gehucht. Of je kijkt op de app of ergens een bakkertje is ofzo. Zo ook vanmorgen. Ik kom langs een huis waar net iemand weggaat. De dame en heer des huizes stonden  nog voor de deur en groeten mij en begonnen een praatje. Waar ik vandaan kwam en naar toe ging. Hoe zwaar was " le sac de dos"(rugzak) etc. Ik vroeg  of ze in de buurt een restaurant wisten of iets waar ik koffie kon krijgen. Ze wisten niets in de buurt en voor ik t wist werd ik binnen uitgenodigd voor een kop koffie. Zo lief. Ik probeerde in mijn beste frans t een en ander te vertellen. De man sprak een klein beetje nederlands. Het was een allerliefst echtpaar op leeftijd en zeer geïnteresseerd. Kijk dat zijn nu van die spontane dingen. En ik omarm het. Opgemonterd ging ik weer op weg na ze hartelijk te hebben bedankt. Het ging lekker vandaag hoewel ik zeker ca 18-20km gelopen moet hebben in een zwaar bewolkt en bij wijlen miezerig en winderig weer. Tegen 1 uur wilde ik wel iets eten en ergens stond een bord bistro. Dat was dus een soort intratuin met een cafetaria achtig ding erbij maar dat maakt me niet uit. Moest wel (a la Ikea) dwars door de winkel heen voor ik daar was. Uiteindelijk heb ik er zeker een uur even gezeten-geluncht en latte genuttigd. Buitengekomen was t ineens opgeklaard en scheen de zon weer. Ik kwam tegen 4 uur aan bij Ann- die pelgrims onderdak biedt in Namen. Zij spreekt goed nederlands en heeft een groot oud huis. Ook deze dame is al zeker op leeftijd dwz ouder dan ik want tegenwoordig is dat moeilijk schatten. Ik heb een kamer op zolder 2 trappen op maar toilet is beneden. Dus....weinig drinken vanavond. Morgen weer verder richting Godinne ca 15km voor Dinant. Hotel geboekt dit keer. Even geen gedoe met cash. Daarna tracht ik overnachting te boeken bij de abdij in Dinant. Ook weer een ervaring.

1. Dennis:
    3 oktober 2023
    Namen is een mooie stad, vooral de kathedraal is de moeite waard :)
  2. Zus Ellen:
    4 oktober 2023
    Zeker lief dat ze je een kop koffie aanboden. En dat zijn ook de dingen die blijven hangen in je geheugen.