Solway Lass, zeiltocht 3 dagen Whitsunday eilanden

30 september 2016 - Airlie Beach, Australië

27-30 september
Op 27 september vlucht van Cairns naar Hamilton eiland, vandaar ferry naar Airlie beach en vervolgens boarden voor de 3 daagse zeiltocht met het Nederlandse Tall schip uit 1902! Over dit stuk reis had ik me t meeste zorgen gemaakt. Hoe gaat dat en kom ik op tijd en loopt alles wel vlg plan. Geen probleem dus zoals alles ging het vanzelf. Het schip zou echter pas om half 8 s'avonds vertrekken. Ik had nog een paar uur stuk te slaan. Eerst met taxi mijn overtollige bagage bij de bnb gebracht. Toen terug gelopen om weer een duikmasker te huren met mijn sterkte glazen. Helaas niet in het dorp maar wel een duik winkel in de marina. Geregeld want toch nog maar een keer proberen dat snorkelen. De groep is ca. 26 man groot van allerlei nationaliteiten waaronder ook 4 nederlanders. Ik trof niet de cabine die ik geboekt en ongetwijfeld betaald heb. Er blijken er maar 2 te zijn met badkamer en ik had dbl voor single use. luxe wel maar helaas. ik kreeg in eerste instantie wel dbl cabin maar een ouder Duits echtpaar zou dan in een shared cabine moeten met een stapelbed en daar hadden ze veel problemen mee. Ik kon wel bij 2 meiden uit China. Ik heb de crew aangeboden dat dan maar te doen maar dat ik dan wel een refund verwacht. Dat viel wel te regelen en ze waren me erg dankbaar dat ik zo flexibel was. Tsja we zitten wel met zijn allen 3 dagen op een boot dus wel graag met plezier.  Duits echtpaar was me ook zeer dankbaar en kreeg s'avonds wijntje aangeboden. De meiden zijn wel aardig alleen soms niet te verstaan. Na de eerste onrustige nacht ontbeten aan dek. lekker weertje, weinig wind. Bij de eerste stop hadden we een bushwalk waar je op de top een mooi uitzicht had. Terug nog wat rondgehangen, gelegen op het strand. Het strand was van een ongewoon witte zeer fijne substantie wat je bijna geen zand meer zou noemen. Zo ongelooflijk mooi. Sommige gingen zwemmen of speelden volleybal. Terug naar t schip. Na de lunch 2e stop en nu snorkelen. Een stingersuit aangetrokken. Dat is geen wetsuit maar beschermd je wel tegen de zon en eventuele stingers dat zijn kwallen die steken al komen die ws nu niet voor. Noedels mee oftewel zo'n piepschuim slang waar je op kan hangen en zo beter blijft drijven. Ik had een goed masker en kon uitstekend zien. Mooie verschillende koralen van dichtbij en vissen in diverse kleuren. Erg mooi en zeer dichtbij het strand ook. Me ook nog genadig gestoten aan hard koraal. Niet fijn. Terug op de boot krijg je je suit zelf niet uit dus een ander moet je helpen met uitpellen. Doen ze graag voor je. Na deze snorkeltocht kon je later nog ergens anders maar voor die dag had ik t wel gezien. Voor het avondeten nog een bushwalk voor een sunset maar die kwam voor mij en Agaat te laat. Wij waren niet zo snel. Mijn knieën begaven het zo langzamerhand en ik begon me al wat grieperig te voelen. Op de boot gelijk de hut in en ik gloeide helemaal. Veel thee gedronken en wat biscuits want eten hoefde ik niet. Dat is de volgende dag eigenlijk zo gebleven. Hele dag op en af de hut in alles deed me zeer. Volgestopt met paracetamol maar hielp weinig. Uitzieken dus. Mijn roommates hebben goed voor me gezorgd door steeds thee te halen. Tocht zelf was mooi en we deden meerdere kleine eilanden aan en af en toe stopten we om te snorkelen. Ik dus niet meer. Jammer. Ook stuk gezeild en een van de crew leden heeft met allerlei camera's foto's van het schip met zeilen op gemaakt. Komt eraan. 3e dag, regen, waaien stormy weather. Niet goed voor de maag zal ik maar zeggen. Kon er ook nog bij. Wel even van boord gegaan om gewoon op eiland te liggen en daar ook het ontbijt gedeponeerd. Tsja....terug en weer verder. Lunch geprobeerd. Beetje bij beetje. Wrap dus kan je kiezen wat je wil. Het is erin gebleven. Na lunch voeren we weer richting Airlie beach waar we om 4 uur aanmeerden. Vanavond om half 7 zouden we nog met zijn allen ergens gaan eten, maar toen ik eenmaal bij de bnb was ging m dat niet meer worden. Ik stortte gelijk op bed en zag dat niet meer zitten. De bnb ligt wat hoger op een heuvel bij t dorp met uitzicht op de haven. Prachtig. Maar dat zie ik morgen allemaal wel. Eerst even bijslapen.

20160927_104810_resized 20160928_130105_resized 20160928_171237_resized 20160928_174346_resized 20160929_095428_resized 20161001_150058_resized 20161001_150137_resized_1 resp. foto vanuit vliegtuig op barier reef, het witste fijnste zandstrand ooit gezien, het schip,  uitzicht vanaf een eiland, ik op het schip nog kiplekker, uitzicht vanuit bnb Airlue beach

1. Judith:
    1 oktober 2016
    Hoi Hanneke, jammer dat je je niet goed voelde. Dan kun je niet voluit genieten. Hopelijk kun je lekker bijslapen en rustig bijkomen voor het volgende stuk van je tocht. Sterkte.
  2. Zus Ellen:
    3 oktober 2016
    De reis begint zijn tol te eisen van je lichaam. Rustig aan dan maar.