Dag 11-13 (23-25 December) Fortuna- Rincon de la Vieja- Monteverde

26 december 2017 - Monteverde, Costa Rica

23 December
Vertrekken om half 8, we zijn er goed in. Iedereen is steeds op tijd. Geweldig. Op weg naar Rincon de la Vieja, een vulkaan ten noordwest van Costa Rica. Hoewel we er nog een stukje vandaan zouden zitten met onze accommodatie. De accommodaties zij overal erg goed trouwens. Huisjes, cabins, lodges allemaal erg ruim, schoon en leuk gelegen. Het is een stuk aangenamer weer nu we uit de rainforest zitten. Iedereen zit onder de muggenbulten door het regenwoud, dat wel ondanks de grote hoeveelheden deet. De mosquitos hier zijn musschien wel deet proof. 🐜De luchtvochtigheid is wel erg hoog. Naarmate december vordert wordt het wel beter weer hier. Overal zie je nep kerstbomen met ballen, sneeuwpoppen gemaakt van koffiebekers of andere kerstversiering maar het oogt allemaal zo niet op zijn plek. Dat ligt aan ons natuurlijk, maar hier zijn ze dat gewend. Overigens wordt kerst niet zo gevierd als bij ons. Wel kerstboom en kadootjes, maar het feest is op kerstavond alleen. En er wordt blijkbaar op kerst ook vuurknallers afgeschoten zoals ik begreep. We gaan het zien. Ik ben in ieder geval zeker niet daar mee bezig.

Na een half uur rijden gingen we eerst nog een wandeling doen voor degenen die dat wilden op de lavaresten van de vulkaan uitbarsting van Arenal. Ik met stokken en dat was maar goed ook. Flink klimmen en dalen maar een mooie tocht van ca. 2 uur. Daarna op zoek naar een koffiestop en wat inkopen doen voor onderweg. Lunch had Iris al doorgebeld. Ter plekke konden we bij een soort Iguana hub even fotografen. Een groot aantal iguana's hingen daar in de bomen rondom de een nog groter dan de ander. Iguana's zijn groen maar als de mannetjes on fire zijn dus paringsdrang hebben dan worden ze oranje en staan de stekels op hun kop rechtop. Ach ja, what else is new.😄
Voorwaarts weer en wij arriveerden op een mooie locatie rond half 5. Helaas zouden we hier maar 1 nacht blijven. Het lag ook niet vlakbij een dorp maar in een natuurgebied. Wel een zwembad maar ik vind het meestal veel te koud. Na een welkomsdrankje 🍹konden we de zonsondergang gaan bekijken op een hangbrug. Nou had ik al niet het plan om met de hangbrug excursie mee te gaan later die week, maar ik dacht ach misschien valt deze mee en durf ik het tóch? Ik erop. Een reisgenoot achter mij en heeeel langzaam voetje voor voetje op de brug. Ik heb 1/3 gedaan en ik dacht nee dat is toch echt niet mijn ding. De zonsondergang liet ik voor wat het was want dat duurde nog wat minuten en ik wilde echt terug. Omdraaien en voorzichtig terug. Dat gaat m niet worden voor mij, hangbruggen en zeker geen 8 op een dag. Wel foto's gemaakt van anderen op de brug. Hierna eten in een wat ongezellige zaal met tl licht maar het eten was verder goed. Terug in de cabin nog wat geschreven en tukken.

24 december
Vandaag zou een lange reis dag worden. We begonnen na een uur rijden ook weer met een mooie wandeling langs de vulkaan die nog behoorlijk werkte. Overal stoom, modderpoeltjes die blubberden en de zwavel dampen cirkelden om je heen. Geisers die de stoom lieten ontsnappen. Prachtige hoge ingewikkelde bomen. Daarmee bedoel ik letterlijk ingewikkeld met lianen en wortels omstrengelen de bomen zich zelf lijkt het. Deze bomen die onderdeel weer zijn van het regenwoud heb ik ook in Australië gezien. Vlak voor het einde liep ik met Iris en hebben we nog een troep brulapen gezien met jonkies.Erg leuk. De bus weer in en via de Carreterra Interamericana ofwel de panamarican high way richting zuidoosten en de bergen in. Wat een prachtige weg was het stuk vanaf de highway naar ons hotel. Zo mooi en ver kon je kijken, ongelooflijk.
Intussen had een van de reisgenoten het plan opgevat eerder die week om a la glazen huis een soort muzieklijst te maken. Iedereen had een paar nummers mogen opgeven en die hele lijst werd via spotify in de bus gedraaid vanaf vandaag. Soms hilarisch wel want er kwamen veel gouwe ouwe voorbij die we dan meezongen. Vooral toen Feliz Navidad van José Feliciano voorbij kwam. Onze buschauffeur Carlos die zelf weinig Engels spreekt, zag je ook meegenieten met zijn ene hand aan het stuur en de andere dirigeren. Erg leuk. De lijst is nog lang niet afgedraaid want totaal staan er 120 nummers op.
Het weer sloeg een beetje om en in de bergen is het een stukje frisser, maar nog niet echt koud. Vanavond is het dus kerstavond en een aantal wilden wel eens een spaanse kerstmis meemaken. Die was om 7 uur en om 8 uur zouden we met zijn allen gaan eten er tegenover. Ik ben ook meegegaan en het was eigenlijk precies zo'n mis als in Nederland alleen in een andere taal. Globaal kon ik het volgen. De liedjes die er gespeeld en gezongen werden waren anders en klonken veel vrolijker. Ik heb een stukje op video. Je wenst net zoals in Nederland elkaar de vrede dus ook hier la Paz met de buren naast, voor en achter je. Na de mis ook de pastoor en krijg he de zegen als het ware mee. Feliz Navidad en we voelen ons "gezegend" voor de reis. 😇In het tree house werd life muziek gespeeld tijdens het eten. Het was erg gezellig en ook zij speelden veel gouwe ouwe die de hele club meezong. Wij niet alleen maar nog meer gasten. Kortom op deze manier heb ik Kerst gevierd op zijn costaricaans. Hola!

25 december
Op 25 december is het hier verder niet echt een feestdag en is waarschijnlijk alles gewoon open en op 26 ook. We hebben hier 2 vrije dagen, dus tijd voor mij om mijn blog bij te werken. De meesten zijn vandaag op stap, canopyen, hangingbridge skywalking en deze beide laat ik aan mij voorbij gaan. Ik heb mijn was weggebracht in het hotel. Het waait op dit moment erg flink. Ik moet er niet aan denken om nu aan een lijn te hangen tussen de bomen of op een hangbrug te staan met dit weer. De zon schijnt wel. Ik ga zo maar eens stukje naar het dorp wandelen. Fijne kerst allemaal.

Het dorpje beneden bezocht. Santa Helena, cappucino gedronken in het zonnetje en wat boodschapjes gedaan. Souvenirs te over ook. Onderweg terug, althans dat dacht ik, kwam ik langs een orchideeën tuin. Vooral de micro orchideeën die soms zo klein zijn als je nagel zijn prachtig om te zien. Je kreeg een loupe mee om ze te zien. Ik liep verder over een vrij steile weg in de veronderstelling dat ik een short cut had. Nee dus. Moest ik weer 30% helling naar beneden, dorp door en weer andere weg 30% omhoog.
's avonds gegeten bij de Italiaan 3 minuutjes lopen, dus dat kon nog net.
Morgen nog een vrije dag en dan gaan we weer met een gids het bos in en daarna de kikkertuin. Aan natuur evenementen geen gebrek hier en je kunt er van alles doen. We treffen het qua weer want hoewel het flink waait is het wel zonnig.

1. Zus Ellen:
    27 december 2017
    Mooie reis Han en fijn dat het een gezellige groep is.