Dag 10-11 (21-22 December) Tortuguera-Fortuna

25 december 2017 - Fortuna, Costa Rica

21 december
Half 7 bagage weer in de boot en uur varen naar Pavona waar de bus ons stond op te wachten. Het in en uitpakken van de koffer gaat redelijk snel tegenwoordig. Trudy en in zijn ook al aardig op elkaar ingespeeld. Wie t eerst wakker is gaat douchen en pakt de koffer daarna in. De ander doet t andersom. Het gaat meestal zwijgend maar we hebben ook onze concentratie nodig bij het inpakken. De reis ging vandaag naar Fortuna wat een aardig eindje rijden was. Fortuna ligt bij de vulkaan el Arenal die vaak onder een wolkendek verscholen zit. Onderweg stoppen we dan meestal ergens voor koffie en om de benen even te strekken of een sanitaire stop. De omgeving hier is prachtig en zeer divers. Na de jungle in het regenwoud veranderde de vegetatie in wat meer Europees aandoend landschap met grazende koeien in de wei. Alleen deze koeien zien er wat magertjes uit.

De groep begint al aardig aan elkaar te wennen. Het is een gezellig stel bij elkaar en met de een heb je een beter contact dan met de ander maar er is nog geen onvertogen woord gevallen.Het eten in Costa Rica is prima. Ik heb nog nooit zoveel fruit gegeten als hier. Iedere ochtend serveren ze verse ananas, papaya en watermeloen. Verder geroosterd brood of pannenkoekjes en scrambeld eggs. Je kunt ook als ontbijt het typische costaricaans gerecht krijgen en dat is rijst met bonen maar voor ontbijt is dat erg zwaar. Bonen krijg je overigens overal bij. Het zijn zwarte kleine boontjes die ze los warm serveren of als een soort brei.,op zich wel smakelijk maar teveel dan protesteren mijn ingewanden nogal luidruchtig en dat moeten we niet hebben. Verder gaat tot dusver alles nog goed met de binnen boel. In la Fortuna hadden we een soort huisje in een mooie tuin omgeving met veel vogels. We kwamen aan omstreeks uur of 3 en iedereen kon doen waar ie zin in had. Je kon met de bus mee terug naar het stadje (ca. 2km) maar ik had er even geen puf in. Wasje doen en in de hete zon te drogen leggen en even bijschrijven leek me een beter idee. S'avonds wel meegeweest om te eten bij een aardig restaurant en daarna weer terug. Meestal liggen we wel rond 10 uur in bed want vaak moeten we s'morgens weer vroeg op.

22 december
Vandaag stond een excursie naar Cano Negro op het programma, wat hoog in het noorden ligt bijna tegen de Nicaraguaanse grens aan. Daar zouden we een boottocht doen met gids om vanaf het water naar dieren te spotten. Onderweg gingen we picknicken als lunch en daarna weer terug. Een prachtige heldere dag weer veel vogels gezien, een varaan en wat aapjes. Er zijn brulapen, die zijn zwart en niet groot maar laten zich wel horen. In het engels heten ze howlers. Er zijn ook kleine capucijnaapjes. Die zijn licht bruin en hebben een soort zwart kapje op het hoofd, vandaar de naam. Overigens moet je heel goed kijken want ze zitten vaak vrij hoog in de boom. Het is soms erg moeilijk ze te fotograferen. Luiaards zijn niet zo moeilijk want die bewegen niet. Ze komen 1x per week naar beneden om hun behoefte te doen en dan klimmen ze in slow motion weer naar een lekkere luie plek. Meestal zie je niet meer dan een wol baal eigenlijk. Het snuitje wat juist zo aandoenlijk is zie je dus niet.

Na deze tocht waren we tegen 4 uur terug. Sommigen hadden zich opgegeven om naar de thermale baden te gaan die avond inclusief diner. Daar was ik ook bij. Dus even kort omkleden en spullen pakken en weer weg. Tegen 5 uur is het schemer en na 30 minuten is het echt gedaan. Paradiso hotsprings, 3 grote baden variërend van 36 naar 39 graden en dan nog wat kleinere baden tot 52 graden. Die laatste heb ik maar overgeslagen. Veel te heet. Maar het was wel even lekker om in een warm bad te dompelen, sfeervol verlicht buiten met een bar in het grote bad. Daarna diner buffet. Dat was meer van hetzelfde. Keuze tussen rijst, aardappelen en pasta en vis, kip en groenten. Maar verder prima. Rozig weer terug. Morgen half 7 koffers inleveren, kwart voor nu ontbijt en half 8 weg. Op weg naar Rincon de la vieja, ook een vulkaan.

Poolbar Thermaal bad Thermale baden by night

1. Marianne Beringen:
    25 december 2017
    Misschien heb je met de temperatuur daar niet echt het kerstgevoel, maar we wensen je fijne feestdagen toe 🎄🎄🎄