Dag 6 - 7 (17-18 December) San José naar Cahuita

21 december 2017 - Cahuita, Costa Rica

Dag 6 -17 December
Vanmorgen om 7 uur de koffers op het dak, wij daarna ontbijten en om 8 uur trokken we richting Cahuita wat oostelijk ligt richting Panama. Onderweg ergens koffie gedronken want ja zo zijn Nederlanders nu eenmaal na uur of 2 rijden koffie. Bij deze tent kon je even een tuin in en kijken of je nog iets bijzonders zag, mooie kleurige bloemen, vogels of zo iets. Daarna weer verder. Een heel mooie en uiteraard groene omgeving.Op onze lunchplek zagen we onze eerste sloth oftewel luiaard. Hij zat hoog tussen de balken in maar we konden hem mooi zien.
Daarna verder richting Cahuita National park. Daar een wandeling langs het strand gemaakt welke in de stromende regen begon. Het weer aan deze kant van costa rica is beduidend warmer maar ook vochtiger.Af en toe heb je dus een plensbui alleen daarna is het niet echt afgekoeld en blijft het benauwd. Een windje maakt veel goed. Je moet ook altijd je regenjack mee nemen, muggen spray ofzo en uiteraard water en te eten. We kwamen om ongeveer 4 uur in het hotel aan, Atlantida lodge heet het en ligt praktisch aan zee. Cahuita zelf is een lekker lazy plaatsje, inwoners een beetje Jamaica afkomst en easy going. Vanavond bleef ik in de logde en ging hier ook eten want ik had geen zin om weer 800 meter terug te lopen. Je wordt vanzelf very easy in dit klimaat. Na grote pizza gegeten te hebben naar lodge en vroeg naar bed.
Dag 7 Cahuita 18 December
De lodge is vrij eenvoudig maar sfeervol en heeft een fan aan het plafond. Plezierig met dit weer. Je plakt aan alle kanten en douchen heeft weinig zin alleen voor je gevoel.
Degenen die dit wilden gingen mee op excursie naar een Bri-bri indianen familie. Hoewel ook hier de moderne tijd binnen dringt zijn er nog een aantal groepen die volgens de oude traditie leven, althans zoveel mogelijk. Met 6 man op weg met gids. Onderweg eerst een iguana gespot. Echt een pre historisch beest. Daarna moest ik mijn eerste hangbrug over en dat was er niet echt een voor toeristen. Leuning laag, gammele planken maar gelukkig niet zo hoog. Toch niet mijn favoriete bezigheid. Een andere optie is later in de vakantie maar dan zijn er 8 hangbruggen en die gaan richting canopy of de boomkruinen. Ik denk dat mijn angst dat niet redt, dan zoek ik het wel lager bij de grond.
Hutten van hout en bananenbladeren en palmblad. Planken op de vloer in een open ruimte en daarachter de ruimte waar gekookt werd. We kregen uitleg over medicinale planten, de jacht zoals dat vroeger ging met harpoen voor vis en speer voor groter wild of vogels en de blaaspijp met gifpijlen. Grote schelpen dienden als nu de iphone of smartphone om de buren of verderop in te lichten over gebeurtenissen inclusief een demonstratie. Onderweg hadden we al cacaobonen gezien vruchten of noten in wording. Na het drogen worden ze geroosterd en daarna geplet met een speciale steen. Ook hiervan kregen we een demo en het verhaal daarbij dat deze steen van moeder op dochter mee gaat. Deze heerlijke lekkernij konden we proeven in zijn oorspronkelijke vorm en dat smaakt meer naar noot dan naar cacao. Terug naar de open ruimte waar we een heerlijke lunch kregen in en kunstig gevouwen bananenblad met daarin supermalse kip, rijst en vruchten. De excursie werd afgesloten met een ceremonie . In een kring met een half schaaltje gemaakt van een papaya ofzo kregen we dezelfde cacao geschonken de we tevoren geplet hadden zien worden. Warm water met rietsuiker en chili en cacao en het was zeer smakelijk. Deze ceremonie betekende zoiets als we zijn nu een familie.
Terug naar de lodge, een duik in het zwembad, toch even fris en daarna omkleden en stukje dorp bekeken om vervolgens daarna ergens hapje te eten samen met Trudy mijn kamergenote. Al met al een leuke en leerzaam dagje. Morgen vertrekken we met bus en boot naar Tortuguera dus jungle in.

Gifpijl schietenBri Bri keuken

1. Carine:
    23 december 2017
    Jij amuseert je wel zo te lezen. Een mooi verslag. Tot de volgende graag.
    groetjes.
  2. Judith:
    27 december 2017
    Dat beest vind ik wel heel bijzonder, nog nooit van gehoord of gezien en inderdaad voorhistorisch. En dan moet de jungle nog beginnen!