Toerdag 1 Madeira Oost

26 januari 2022 - Caniço, Portugal

Dinsdag 25 januari

Vandaag werd ik om ca. half 10 opgehaald voor de eerste dagtoer. Samen met 4 andere single dames vanuit wenen, berlijn, amerika en portugal gingen wij op weg. Bewijst toch wel dat dames ondernemender zijn ook al zijn ze alleen. We doen t gewoon. Leeftijd 60 + met uitzondering van de Portugese die ik op ca 25 -30 schatte. Het weer zag erveel belovend uit maar dat zegt hier op Madeira niet zo veel. Het weer kan ieder moment omslaan. Dat bleek ook wel. Een foto van de route heb ik erbij gedaan. (geel) Het eiland is behoorlijk groen. Het regent voornamelijk in de winter, nu dus, en heeft vrij veel diepe dalen en valleien en hoge pieken. Ontstaan uit vulkanische uitbarsting zo'n 5,6miljoen jaar geleden.  Veel planten, diverse boomsoorten  en bloemen het hele jaar door. Ook vind je er veel fruitsoorten die hier goed gedijen maar waar sommige niet van hier komen. Je vindt er bananen,avocado's, papayas, mango's etc.  De plant die ik eerder fotografeerde met een lange  bloemsteel noemen  ze hier de zwanehals agave. Goed gekozen naam wel. De grote soorten zie je veel maar zijn al uitgebloeid. De kleinere zie je nog wel.

De eerste stop was bij Monte, een plaatsje boven Funchal. Je kunt vanuit Funchal de kabelbaan nemen naar Monte en vandaar nog een naar de botanische tuin. Dat laatste, de tuin bezoeken, overweeg ik nog maar zeker never nooit in de kabelbaan. In Monte de kerk bezocht en de toeristische trekpleister bekeken namelijk je met een rieten mand met 2 in t wit gestoken mannen met strohoed naar beneden laten glijden over het asfalt. Schijnt toch n kunst op zich te zijn en bestond al sinds begin 1900 om snel van Monte naar Funchal te komen. De mannen  heten runners, de een stuurt de ander remt de tobogans ( rieten mand met 2 latten). Prijzig ook. Voor een ritje van 10 minuten 2 km @ 15euro pp. Mij niet gezien.

Hierna verder de berg op. Vergeten mijn draaipil oftewel een  reistablet in te nemen. De wegen zijn steil en erg bochtig. Kan mijn hoofd niet zo waarderen. Maar moet t ermee doen. Gelukkig stoppen we regelmatig. De chauffeur van dienst Dennis, houdt kennelijk veel van de flora op zijn eiland want telkens stopt ie voor een of andere bloem, vrucht of boom of struik en noemt ons de namen in het engels en duits maar ik kan er niets mee.

Onze volgende stop verder omhoog naar een mooi uitzichtspunt, maar kennelijk waren de weergoden wat knorrig want dat punt bevond zich volledig in de mist. Dat had weinig zin. Het was er guur en zeker net zo koud als t in Nederland nu is. Ik had meer zin in koffie en daar was in voorzien.  Dit punt was de Pico Arieiro en Balcoes oftewel balkon. Volledigheidshalve foto's opgezocht wat ik had kunnen zien, heb je enig idee. Foto's mochten gebruikt worden door de maker.

Vervolgens reden we naar Ribeiro frio waar een forellenkwekerij was en waar je ook een poncha kon proeven. Poncha is de plaatselijke lekkernij een alcoholisch drankje. Vond ik om11 uur wat vroeg. Bij de forellen kwekerij zag je hoe een forel "gemolken" wordt. Dat betekent dat de forel even verdoofd wordt, dan masseren ze de vis totdat de kuit( de viseitjes of kaviaar) eruit komt wat in een bak wordt opgevangen. Dat  mengen ze dan met hom en voila de  volgende generatie in wording voor de kweekvijver. De vis ontwaakt uit haar slaap en ze wordt weer teruggegooid. Dit is een zeer diervriendelijker methode aangezien veelal, de vis gedood wordt en opengesneden voordat de kuit wordt geoogst. Nu blijft de vis in tact en leeft vrolijk verder. Omdat de foto daarvan alleen op mijn andere camera stond heb ik n foto van de foto gemaakt.

Overigens is de omgeving ondanks t weer prachtig. Ik wist niet dat Madeira zo mooi en divers is. Ik ga er zeker nog s terug maar dan in een beter jaargetijde om te wandelen. Na deze stop reden we richting Santanta. Gigantische hoge bergen en dalen om er te komen. Super mooi. In Santanta gebruikten we een lokale lunch. De must do was vlees aan  de spies. Die hangen ze aan je tafel en dan kan je het dan vandaar met een vork afhalen. Ik bleef braaf en had een vegetarische omelet met ribbelfriet. Na bezoek hier,  van een paar voor toeristen gebouwde replicas van oorspronkelijke madeireense huisjes , weer verder naar Faial en vervolgens richting Ponta da Sao Lourenco . Een zeer fraaie rotsformatie en prachtige uitzichten. Terug richting Machico waar het een zandstrandje was gemaakt van zand wat uit  Marokko was komen waaien. Weinig bijzonders. Toen terugtocht aangevangen en rond 5 uur was ik weer op honk. Al met al een mooie tocht en toch nog best veel gezien. Morgen een halve dag toer.

1. Zus Ellen:
    27 januari 2022
    Ja jammer van het weer. Ben je zover weg en dan nog geen warmte.
  2. Hanneke:
    27 januari 2022
    Jawel hoor, zoek ik op. Vanmiddag de sauna opgezocht toen t slecht weer was. En nu schijnt de zon weer een beetje op t balkon van de kamer.