De Ghan, treinreis van Alice Springs naar Darwin

20 september 2016 - Darwin, Australië

Maandag/dinsdag 12+ 13 september(dag 18/19)
Vandaag startte de dag wat lui om even wat bij te slapen na de enerverende ervaring rond Ayers rock en de andere prachtige rots formaties. Dat blijft altijd boeien en verveeld mij nooit.  Deel 1 van Uluru geschreven zodat ik ook met de blog wat bij was want dat zal er hierna even niet van komen. De trein zou om 18.00 vertrekken en mijn gastvrouw/heer zouden mij naar het station brengen. De bagage moest voor 5 uur worden ingeleverd. Plenty of time zeiden ze maar je tempo  is lager is met dit weer.
Op weg naar station  vertelden ze me ook dat ik beslist een foto moest maken van de stenen kamelen op het perron,  want dat is waar de naam Ghan vandaan komt (kameel) die in de 18e eeuw meen ik is geïmporteerd uit Egypte. Toen ze die niet meer nodig hadden hebben ze die losgelaten in het wild en daarom kom je ze daar nu tegen. Horen er niet maar hebben zich goed aangepast.
IMG_1731_resized IMG_1742_resized
Op het station aangekomen was het er al aardig druk. Je wordt ontvangen met een glaasje oranje iets, lijkt op likeur maar minder zoet. Crodino ofzo. Mijn gastheer/vrouw kregen niets want die waren geen gasten van de Ghan. Koffer ingeleverd,  rugzak en kleine tas even bij hen achtergelaten  om naar het achterste gedeelte te lopen voor die foto. De trein heeft ongeveer 134 wagons, dus paar kilometer lang. Het midden staat bij het perron. Ik had rijtuig A 4 dus......ga maar na. Kortom ik heb eigenlijk de hele lengte van de trein belopen via het perron. Maar allereerst afscheid genomen van Margareth en Alf.
Bij elk paar wagons staat een trein manager je op te wachten om je welkom te heten en je wegwijs te maken. Eenmaal binnen komen ze bij je langs om nog een en ander uit te leggen en om je keuze op te geven wanneer je wilt eten en welke excursie je wilt doen. Daarom kom ik zo op terug.

Eenmaal onderweg hoor je overal deuren open en dicht gaan. Ik liep ook even de gang op om te kijken waar toilet enzo te vinden was. Ik kreeg plots een zeer deja vu gevoel,  van de film moord in de Orient Express met monsieur Poirot. Als je de foto ziet en de film hebt gezien begrijp je dat wellicht. De cabine is ongeveer 1 bij 2 meter. Het is echt een single cabin kun je wel zeggen terwijl de beschrijving in mijn boeking die van een twin was single use inclusief toilet. Dat was beetje jammer maar in de papieren van de Ghan stond ook single cabin dus helaas voor mij. Het Queen Adelaide restaurant, waar het diner zou worden geserveerd, ligt zo'n 10 minuten van mijn cabin vandaan. Dus als je op tijd daar wil zijn moet je wel tegen kwart over 8 gaan wandelen. En iedereen die dezelfde tijd heeft geboekt wandelt gezellig mee. Zie je t voor je?  Een menselijk lint, wagon in wagon uit,  door de gekoppelde doorgangen, wel een stuk of 6. Als je dan bij de bar bent beland die zich voor het restaurant bevindt kun je gaan zitten en evt. wat drinken voor de manager je komt halen en dan wordt je naar een plaats begeleid . Ze zorgen er wel voor dat mensen die alleen reizen bij anderen worden geplaatst, Je zit dus nooit alleen daar. Gezellig gekeuveld met 3 tafelheren, waarvan 1 Nederlander die enigszins gehandicapt was maar met rolstoel en al alleen reisde. Petje af! De andere heren kwamen uit diverse delen van de UK, maar waren in Australië  voor werk.  Na het eten de "reis" terug naar de cabin, waar de trein manager je bed al voor je heeft klaargemaakt. Relaxed. Dit is wel het summum van luxe treinreizen. Maar ik vind dat ik het na de ontberingen in de outback wel verdiend heb haha.....
IMG_1748_resized IMG_1749_resized
Volgende morgen redelijk uitgerust op, weer de reis naar het restaurant voor het ontbijt, weer andere tafelgenoten en weer terug naar je cabin. Om 09.00 arriveerden we in Katherine, ongeveer 400 km van Darwin. De trein bleef daar 4 uur staan en in de tussentijd ben je als gast van de Ghan in de gelegenheid om een excursie te doen. Gratis dus. Dat was of bootcruise door Katherine Gorge, of kleine cruise met korte wandeling naar aborigine art of out back experience wat inhield naar soort paardenfluisteraar, hoewel dat hier wat anders gaat  en het heet dan ook horse breaking.
Omdat de Gorge en art al in mijn volgende toer zit dus maar voor het laatste gekozen. Paard wordt "getemd" en de ranger vertelt het een en ander hoe en waarom hij wat doet. Later nog een demonstratie hoe hij honden traint om kuddes bij elkaar te houden.  Om te laten zien hoe het hier in Australische out back er aan toe gaat. Leuk intermezzo. Terug in de trein, vertrek om 1 uur, lunch weer met andere tafelgenoten en uiteindelijk komt de trein dan om half 6 in Darwin aan. Wordt je met een bus speciaal opgehaald vanuit A4 (en andere wagons) om je naar de bagage depot te vervoeren en een andere bus brengt je dan naar je hotel in de stad. Keurig geregeld allemaal. Maar laten we wel wezen, daar betaal je dus ook voor. In ieder geval een hele leuke ervaring om dit ook eens mee te maken. Het was klammig warm in Darwin. In het hotel aangenaam koel.
Omdat ik de volgende ochtend al om half 7 opgehaald wordt voor de volgende way out back toer van nu 5 dagen, en ook treinreizen hoe luxe ook, toch vermoeiend is, ben ik het hotel niet uit geweest. In het hotel gegeten en daarna bagage reorganiseren want je mag maar kleine tas en rugzak mee op de toer. De rest laat je in het hotel want ik kom er na 5 dagen ook weer terug. Dan heb ik meer tijd om even Darwin te zien maar dan ook bij daglicht. Dat wordt voorlopig even geen bereik.