1e kuur dag

20 januari 2022 - Caniço, Portugal

07.45 sharp en deze dame zat met haar oranje, door het hotel verstrekte yoga matje,  en dekentje in de yoga class. Het was nog vrij donker. Uitzicht door een hoop ramen op een nog vage oceaan in de verte. Je kon het dus dag zien worden. Rustige chill muziek en een yoga docente met zachte stem. Heb je een idee hoe ik erbij zat. De yoga oefeningen gingen redelijk goed totdat ik iets voelde verschuiven in mijn ribbenkast alsof er een rib verschoof. Pijnlijk wel maar t is eerder gebeurd alleen je kunt er weinig mee. Alleen ben ik iets beperkter met sommige houdingen. Een uur rekken en strekken in diverse houdingen en eindigen met standje relaxation en daarna kon je gaan ontbijten. De maaltijden zijn hier op vaste tijden. Ontbijt half 8- 10, lunch 1-2 en diner 7-8.

Het lijkt alsof sommige gerechten steeds hetzelfde zijn. Ze zien er vaak hetzelfde uit. Misschien is dat ook zo. Ik probeer steeds maar wat dus vanmorgen soort pap met fruitigs en daarna wat sinaasappel en banaan met iets kwarkigs. En thee heel veel thee drinkt men hier en water. Lekker doorspoelen dus.

Na het ontbijt had ik een welkom en rondleiding door een dame van de cure office zoals dat heet. Zij liet me zien waar de massages worden gedaan, waar de dokter zit en de chill-out room was. Yoga wist ik dus al. Bij de office kan ik dus ook andere dingen boeken zoals een tour ofzo. Maar dan moet je eerst het programma weten en dat komt nog.  Hierna had ik mijn 1e massage door  Bruno. Voeten en hoofd massage, met olie. Op de achtergrond het geluid van de oceaan. Nou dan soes je wel even weg. Heerlijk. Alleen mijn haren waren dus inmiddels ook geolied daardoor.  Kreeg een doek om mijn hoofd en daarna moest ik gelijk voor t consult van een uur. Ze vroeg me de kleren van t lijf. Die had ik dus ook niet aan want als je voor massages enzo gaat moet je de badjas aan. Na dit consult maakt zij de balans op welk type (dosha) je bent en op basis daarvan bepaalt ze je voeding, thee, soort massages. Geënt op waar je behoefte aan hebt of waar je last van hebt.

Hierna weer terug naar de kamer en zowaar kon ik op t balkon van de zon genieten onder t genot van.....een beker thee. O wat snak ik naar een latte machiato. Misschien straks ergens anders. Koffie is hier uit den boze vrees ik. Mijn haar zag er niet uit dus even de kop onder de kraan met shampoo maar zelfs daarna werd t niet wat. Straks maar naar kijken. Tijd voor lunch en daarna even niks. Buiten op t terras geluncht. Het was vrij druk dus kreeg zowaar een tafelgenote. Dame uit duitsland (zitten sowieso veel duitse gasten hier). Zij zit al langer hier.  Aangenaam gesprek gehad  in t engels. Mijn duits is beetje roestig geworden dus engels gaat beter.

Ik vond mijn nieuwe behandelplan voor de rest van de week op de deurmat. Mijn voeding keuze hoor ik pas op vrijdag tijdens een kort consult met uitleg. Morgenochtend na de yoga heb ik tot 2 uur vrij  dus misschien naar t sportcentrum in de zusterhotels even verderop. Met indoor pool en fitnessruimte.

Na de lunch besloot ik om er s te voet op uit te gaan. Stokken mee. Mooie wandeling langs de rotsen met woeste oceaangolven. Het is een rustige buurt  veel hotels en huisjes te huur hier. Bloemen genoeg en ook in bloei. Plaatsje Canico heeft wat supermarkten en cafés en restaurants. Het ligt zowel hoog als laag dus laag begonnen en hoog weer terug. En kon t niet laten en heb een latte besteld. Voelt bijna als een zonde. Maar kom op ik doe t voor mijzelf en heb ook vakantie toch. En ben ook langs een supermarkt gegaan om wat thee te kopen als ik even een ander smaakje wil. En (ssst...) wat zakjes cappucino oplos. O shame on me.

Onderweg zag ik ook vrij veel leegstaande pandjes dus ook hier is er kennelijk veel leegloop.

Om half 6 moest ik terug zijn. Dan wederom yoga maar een wat actievere vorm kundalini yoga heet dat, dit was voor de algemene gezondheid en immuun systeem. Vooral veel door actieve ademhaling en mantra's. De dag afsluiten met meditatie en dan weer terug. Even omkleden en half 8 het avondeten. De 3 P's Pompoensoep en pasta met paprika. Eigenlijk best zware kost  dus niet zoveel genomen. Elke avond neem je je thermoskan mee en lever je m in bij t restaurant en s'morgens vind je m bij je deur weer terug. Met jou eigen thee combi. Benieuwd hoe die is morgen.

Terug op de kamer en even bijschrijven. Straks een lekker ander kopje thee en dan weer tijdig gaan slapen.

1. Ellen:
    20 januari 2022
    Jij komt als herboren terug :).
  2. Carine:
    20 januari 2022
    Daar leer je drinken!
    Wat fijn dat je ook nog tijd hebt om het eiland wat te verkennen.
    Liefs Carine
  3. Lucie:
    21 januari 2022
    Nou, na al dat drinken ,zullen er ook veel afvalstoffen geloosd moeten worden vrees ik, dus toiletgang alom. In ieder geval van de rust en natuur genieten zus.
  4. Hanneke:
    21 januari 2022
    Klopt ga om de haverklap na t toilet. Je moet er wat voir over hebben en dit is dan nog maar een light kuur.:)
  5. Trudy:
    23 januari 2022
    Echt hard werken zie ik en mooi dat je nu al je eigen keuzes maakt. Gaat je goed doen denk ik. Veel plezier nog.