Weekend op Madeira

23 januari 2022 - Caniço, Portugal

Zaterdag 22 januari

Vandaag gunde ik mijn lijf even rust  slechte nacht gehad door de pijnlijke ribben. Paracetamol genomen om toch nog wat uurtjes te kunnen slapen. Gelukkig dat hielp. Dus geen yoga vanmorgen maar toch wel iets actiefs. Ik had me voorgenomen om naar een replica van het Christusbeeld van  Rio te lopen even verderop.  Een verkleinde versie ervan weliswaar, maar even de andere kant op lopen en een mooi doel. Nee, ik ben niet ineens  behept met religieuze intenties hoor, al zou dat hier zo maar kunnen. Qua kilometers was het niet veel maar de weg er naar toe was alleen maar steil omhoog. Goede ochtend gymnastiek! Ca 30 minuten over gedaan over 2,1 km!! Ca 30-40% helling.  Maar het was goed weer en mooie uitzichten. Bij  "Cristo Rei " aangekomen had je een mooi uitzicht op Funchal. En uiteraard het beeld zelf, imposant en stond mooi en rustig te zijn op zijn heuvel te staren over de oceaan.

Naar Funchal gaan trekt me niet nu. Ik vind het veel interessanter het binnenland te zien straks met grillige rotspartijen en mooie natuur. Een stad kan later wel s een keer. Na wat van het uitzicht te hebben genoten, wat gedronken met een plaatselijke lekkernij erbij weer terug. Dat ging makkelijker berg afwaarts. Binnen t half uur terug. Nog even tijd om thee te drinken in de zon voor het volgende onderdeel. Drukpunt massage. De masseur van dienst Bruno die ik de eerste dag had  deed heel voorzichtig met me maar raadde toch aan de dokter te raadplegen. Na de lezing over voeding die door de dokter Harscha werd gegeven, bij haar te rade gegaan. Vooral t a.v. de komende  2 behandelingen. Ik kan nauwelijks op mijn buik liggen. Dus 2 alternatieven  besproken en ze heeft me nog recept voor een olie aangeraden. We gaan t zien of t werkt.

Vanmiddag heerlijk op t balkon bij de chill room op n bedje in de stralende zon liggen lezen. Heerlijk.

Zondag 23 januari

Om 07.45 weer naar de yoga class. De yoga ruimte lag nog vol want voor ons was er nog een les. Volle bak in beide lessen. Dit keer door een man, geen idee hoe hij heet. Hij sprak zo zachtjes en hoewel ik vlakbij zat, de oceaan overstemde veel. Die overigens een stuk rustiger geworden is dan van de week. Na de les ontbijt. Braaf pap genomen, geen idee wat voor soort maar smaakte niet verkeerd met warme peren en besprenkeld met wat pitjes en noten. Het was heerlijk weer dus even relaxen. Terug op de kamer naar WIDM (wie is de mol) gekeken want dat was ik gisteren vergeten. Om half 12 weer een massage. Een buikmassage deze keer. Met een rond stuk deeg op je buik waarin hete olie in wordt gegoten en met draaiende bewegingen moet dit dan goed zijn voor je spijsvertering en darmen. Nadat het deeg was weggehaald nog een buik massage. Beetje gespannen toch wel ivm de pijnlijke ribben maar hij (ja Fernando) deed heel voorzichtig. Ze zijn allemaal zo lief en bezorgd dat ik er emotioneel van werd. Kan ook komen door de massage zelf. Je weet t niet.

Terug op de kamer even bijkomen. Inmiddels had ik besloten om komende week 3 tours te doen. 2 van een dag en 1 van een halve dag. Toch geen levada wandeling want dan zie ik te weinig van t eiland. Bovendien heb ik inmiddels 2 fikse wandelingen gedaan en vanmiddag de 3e kuitenbijter achter de rug waar ik zelf op n oude levada stuitte. Een levada is een oude waterweg zeg maar die vroeger werd gebruikt om water door kanalen te laten lopen naar beneden. Nu gebeurd dat nog wel maar het wordt nu via buizen en pijpen geleid. De steile helling doet de rest. Helaas voor mij liep de levada n paar keer dood dwz ik werd door blaffende honden tegengehouden waarvan er eentje toch echt niets goeds in de zin had , dat ik maar terugliep. De tweede door de snelweg met een hele hoge loopbrug erover. Hmm dacht t niet en dan wist ik ook niet waar ik uit zou komen dus onverrichter zaken de steile heuvel weer terug naar beneden. Maar zie foto's en video ter illustratie. Geluid wel hard zetten.

Voor de tours moest ik cash betalen dus onderweg tijdens de wandeling de ATM gebruikt want veel cash had ik niet. Op de terugweg bij de Capoeira bar een latte gedronken. De bar hoort bij het zuster hotel. Om 6 uur meditatie class en daarna weer een lichte maaltijd. Morgen is de laatste kuur dag dus wordt ik ook weer beziggehouden. De rest van  de week is mijn "toerist" deel zeg maar. Ik blijf wel in dit hotel want het leek me ziet zinvol weer te verkassen. Al met al gaan de dagen best snel voorbij en gelukkig is er af en toe ook een heerlijk zonnetje. De temperatuur is sowieso aangenaam en je kunt bijna altijd buiten eten. Madeira is ook vrij schoon en zeer duurzaam bezig. Overal gescheiden afvalbakken, maar ook hier vind je af en toe mondkapjes liggen.

1. Ellen:
    23 januari 2022
    Leuk positief verhaal. Mooi groen eiland. Heerlijke relaxstoelen. Fijn dat het heerlijk weer is. Geniet ervan.
  2. Trudy:
    23 januari 2022
    Nu op naar meenemen van je keuzes na al het geleerde.
  3. Meriam Peek:
    24 januari 2022
    Wat ik mij steeds afvraag; hoe kom je aan die pijnlijke ribben?
    Verder geniet ik volop van jouw ontdekkende, smeuïge verhalen . Lekker hoor!